Tractaat van de reformatie der Kerken - pagina 77
DE STELSELS VAN KERKREGEERING. karakter
als
namen de
^t
van uitverkorenen, en dientengevolge met
vergadering
rechtssfeer in de kerk van Christus terug te laten treden
achter de convenientie der geloovigen. zelf, kan een tijdlang goed loopen, de geloovigen onder het kruis der vervolging in hoogen toon wordt gehouden, maar moet noodwendig geheel buiten het kerkelijk erf voeren, zoodra dit geestelijk leven verslapt en inzinkt; en gelijk dan ook een deel der kwakers zoo in Engeland
Zulk een
het spreekt van
stelsel,
zoolang het geestelijk leven
als in
Amerika, nu reeds
in
feitelijk
in
openbaar modernisme verliep, zoo in den loop der 1 8e eeuw
ontaardde ook het stelsel der IndepenJenten reeds
ongemerkt
dusgenaamd Col legia al systeem, dat intusschen
in het
van Engelschen, maar van Duitschen oorsprong is. Dit Collegiaal systeem is niets anders dan de toepassing op de kerk van Christus van de denkbeelden der Fransche revolutie. De leer der volkssouvereiniteit als bron van alle gezag ook in de kerk van Chrisniet
tus,
ziedaar
beduidt
:
het
hoofdkenmerk van het Collegiaal
Vereen
gingen die
in het
i
g
n
i
is
stelsel.
De naam
ontleend aan de wet op de vereeni-
Rome bestond, en krachtens welke wet Collegia licita, d. als geoorloofde
heidensche
de kerken een tijdlang
;
als
i.
Het souverein gezag van Christus wordt van geloovigen is geen sprake meer het Woord
vereenigingen, erkend hier dus losgelaten
g en
zijn.
;
houdt op autoriteit te hebben; en hetgeen alleen autoriteit heeft en over kan dragen, is eenvoudig het enkele lid met de andere leden, beslissende naar het stelsel van de helft plus één. Is die helft plus één voor Jezus, welnu dan behoudt de kerk haar Christelijk karakter maar ook valt het anders uit, dan is diezelfde kerk allicht morgen 't zij Joodsch of Mahomedaansch. Terwijl dus bij de indepen;
denten de leden ten minste nog „geloovigen" waren,
zijn hier ten slotte
eenvoudige leden zonder onderscheidend karakter omgezet, en is daarmee het specifiek Christelijk karakter geheel prijsgegeven. Dit Collegiale systeem, naar welks model ook de Hervormde kerken thans voor een goed deel georganiseerd zijn, is puur revolutionair en laat evenals de Fransche revolutie allerlei vorm van regiment toe. Met het Collegiaal systeem als basis kan ik een Roomsche kerk formeeren, door de fictie dat de leden hun gezag op den paus hebben overgedragen. Maar ook kan ik het Caesaropapisme der Luthersche en van onze Hervormde kerk er meê bepleiten, want waarom zouden de leden niet kunnen geacht worden rebus ipsis et factis hun recht overgedragen te hebben op den koning. Raakt kniebuigen voor den koning weer in gebruik en wenscht de leei aarsstand weer het clericalisme in te voeren, welnu, wat zou
ook de geloovigen
in
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1883
Abraham Kuyper Collection | 240 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1883
Abraham Kuyper Collection | 240 Pagina's