GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Tractaat van de reformatie der kerken - pagina 205

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Tractaat van de reformatie der kerken - pagina 205

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

VAN DE REFORMATIEN DIE TOT STAND KWAMEN.

IQI

Diegenen onzer broederen, die zich in het vervolg op het Oude Testament als richtsnoer voor kerkreformatie beroepen willen, zullen derhalve voortaan met dit vierderlei verschil te rekenen hebben. Immers,

mogen wel bedenken,

ze

Franciscus Junius het

gelijk

dat,

aanhouden van een schaduwbeeld, nadat het ware zelf gekomen is, niet maar onraadzaam en doelloos, maar zelfs zondig is." Nog varren en rammen te offeren, na Golgotha, ware aan de eere van Jezus' geheel eenige offerande te kort doen. Maar zoo nu ook ware het aan het Souvereine Koningschap van Jezus over zijn kerk afbreuk doen, indien men ook na zijn troonsbcklimming en gedurende zijn goddeuitdrukt, „het

regiment van uit den hemel, voortging om aan een aardsche Overheid een macht over de kerk te gunnen, als David en zijn opvolgers slechts als voorloopers van den Christus bezeten hebben. Na deze voorloopige opmerkingen kan nu voorts onze opsomming lijk

van de Bijbelsche reformatiën Reeds vóór Israël als volk tenissen, waardoor de kerke door scheiding voor algeheele

kort

zijn.

vernemen we van Gods na inzinking weer

optrad,

verbastering bewaard

vier gebeur-

opgericht, of

is.

door het uiteengaan De eerste dezer reformatiën kwam zoo lezen we, Enoch, van dagen der Sethieten en Canaanieten. In de roepen. te aan begon men den naam des Heeren weer De tweede ontzachlijke, door God zelf bewerkte reformatie, greep plaats door den zondvloed, toen al het verdorven volk in den vloed onderging, en alleen de arke met haar kostelijke schat de kerk des tot stand

Heeren droeg, en na korte poos toevens aan de aarde teruggaf. De derde alles beheerschende reformatie kwam door Abram stand, toen

geworden

hem

hij,

op Gods bevel de kerke Gods

geslacht

uitdroeg

en

overbracht

uit

tot

Terah's afgodisch

naar het land dat

God

wijzen zou.

eindelijk de vierde reformatie door het uiteengaan van Jacob en Ezau wierd doorgezet. Ook Ezau was in de kerke Gods geboren en had het Sacrament des Verbonds in zijn lichaam ontvangen. Maar het kwaad sloop in, en de kerke Gods zou geheel ontaard indien de Heere niet door Jacob en Ezau af te scheiden, de zijn, Edomieten in hun zonde had teruggestooten om in en met Jacob

Terwijl

zijn

kerk

vrij

te

houden.

dragen het karakter van minder door door Gods eigen doen, tot stand te komen. Het zijn reformatiën die daarom ons niet ten voorbeeld kunnen strekken, omdat de menschheid niet meer, gelijk destijds, met de kerk saamvalt en het Godsbetuur andere paden volgt als toen. Alle

vier

menschelijk

deze

toeleg,

reformaties

dan wel

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1884

Abraham Kuyper Collection | 226 Pagina's

Tractaat van de reformatie der kerken - pagina 205

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1884

Abraham Kuyper Collection | 226 Pagina's