GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Uit de diepte - pagina 797

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Uit de diepte - pagina 797

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

.

791 als de Zaligmaker aan de dit huis Christus zich getoond heeft bij aanvang door de reeds leven nieuwe het vruchten, die oplevert, benade werking des Heiligen Geestes in Zacheüs scheiden. zijn echter niet van elkander te

-

en genadegaven zoon van Abraham Jezus voegt er bij: ^.Nademaal deze een den vleeschelijken zm; is" Dit kan niet verstaan worden in af in dien zin een zoon Abrahams. hii was van zijne geboorte doen hooren: » Gij beweert zonen Farizeën Jezus wil het aan de bier hebt Abrahams te zijn, en gij zijt het naar het vleesch besnijdenis des de ook die Abrahams, zoon wave ge nu een nu een zoon Abraharten deelachtig is geworden; hier hebt ge ;

die de voet-

hams, die door het geloof éen is met Abraham, beroemt u zaad stappen van Abraham drukt. Gij, o Farizefïn! vader Abravan Abraham te zijn; maar de werken van uw

ham

haat gij." •• » ^ ^ ,. gij Abrasprak Jezus eenmaal tot de Joden: ^Indien Abraham van werken hams kinderen waart, zoo zoudt gij de eenen mensch, die u doen. Maar nu zoekt gij Mij te dooden, God gehoord heb. van ik welke de waarheid gesproken heb,

Zoo

Dat deed Abraham niet." (Joh. 8 39, 40.) Abraham was begeerig geweest den dag van Christus_ :

zien en

hii

heeft

hem

gezien, namelijk in het geloof, en

te

hij is

Deze Zacheüs, naar het vleesch een zoon Hem zijne Abrahams, heeft den Christus gezien; hij heeft in evenals Abraham. zaligheid gevonden en is verblijd geweest Abrahams. Hij is een Hii is dus in der waarheid een zoon brief aan de kind der beloftenis, zooals Paulus later in den die zijn Eomeinen getuigt: ^Niet de kinderen des vleesches, voor worden beloftenis der kinderen de Gods, maar verblijd

geweest.

kinderen het zaad gerekend." Onze kantteekening merkt

bij dit vers nog zoo schoon op: dat is: huisgezin, alzoo de geschied, » Dezen huize is zaligheid huisgezin in huisvader in Christus geloovende, het geheele

ook gerekend wordt, volgens de belofte, tenzij verwerpen. door hunne ongeloovigheid deze genade man is zaligheid geZiet, er staat in ons vers niet: dezen genade en zaligschied, maar: dezen huize. Als Christus zijne geschiedt dat heid verheerlijkt aan een enkele in het huis, ook eendaarom het zal schrikkelijk Zoo zaligheid. huisgezin zij met maal getuigen tegen kinderen en huisgenooten, zoo in door de komst of het wonen van Christus het

dat

verbond

zij

getroffen worden het huis en door de zegeningen des Verbonds. is geHet slot in vers 10: »Want de Zoon des menschen verloren was, Tiomen om te zoeken en zalig te maken, dat der zaligheid, namewijst ons wederom op de eenige oorzaak

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1887

Abraham Kuyper Collection | 820 Pagina's

Uit de diepte - pagina 797

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1887

Abraham Kuyper Collection | 820 Pagina's