GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Uit de diepte - pagina 162

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Uit de diepte - pagina 162

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

,

,

156

De schapen Zoo

gij

die zijn

,

zijn

Gelooft zijn

hand

wil weiden.

stem dan heden hoort heil- en troostrijk woord:

Verhardt u niet, maar laat u leiden.

Psalm 95

:

en

1

4.

Ten dage toen Gideon den staf ophief, om in den naam des Heeren zijne driehonderd te sterken met Gods beloftenissen, riep hij hun toe en zeide: »Ziet naar mij." (Richt. 7 17). Als de profeet van den Heere het bevel ontvangen heeft, om aan het huis Israels te zeggen: » Zoekt Mij, en leeft;" heft hij daarna, als om daarmee zijn eigene zielszalige ervaring uit te drukken, nog deze spreuke op: Zoekt den Heere, en leeft" (Amos 5 4 en 6). Wanneer de apostelen Petrus en Johannes zich verantwoorden voor den Joodschen raad, » kenden zij hen," zoo lezen wij, »dat zij met Jezus geweest waren (Hand. 4 13). Zulk eene kracht der getuigenis, mogen wij zeggen, ligt er in de persoonlijkheid en de zekere ervaring :

s>

:

:

die den Heere vreezen. Zij hebben het van den van hen Heere en dat is hun eenige roem maar dat zij het hebben maakt hunne taal levend. Evenzoo is het met het woord van den apostel in het verband van onzen tekst. Het evangelie van 's Heeren vrij machtige genade is zijn eenige roem gelijk hij dit betuigt in de twee eerste hoofdstukken van dezen brief. Maar dat hij gelijk Gideon, kan zeggen: ziet naar mij! en, gelijk de profeet, zelf aan de levensbron verkwikking heeft gevonden en, als de apostelen, kenbaar is dat hij met Jezus geweest was maakt in dit derde hoofdstuk dat evangelie van Gods genade tot een getuigenis van eigen zalige ervaring; en, naar het woord van den psalmdichter vloeit zijn mond over van Gods ,

;

,

,

,

;

,

,

e ere, Gelijk een bron zich uitstort op de velden. (Ps.

119:86).

In dien zin lezen wij het woord van onzen tekst, alsof het hetzelfde is, wat hij reeds vroeger heeft geschreven. En dat is het ook want daar is maar één rust en roem En toch weer als iets nieuws. 's Heeren vrij machtige genade. En dat is het ook; want wie die rust van harte kent, en ;

:

dien roem hartetaal kan maken, brengt altijd nieuwe dingen voort. En men proeft er de zielszalige zekerheid uit, die wonderheerlijke dingen spreekt. Moge zoo het woord van den apostel ook ons tot verlich-

van

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1887

Abraham Kuyper Collection | 820 Pagina's

Uit de diepte - pagina 162

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1887

Abraham Kuyper Collection | 820 Pagina's