Het werk van den Heiligen Geest - pagina 175
Het werk van den Heiligen Geest voor de kerk in haar geheel.
DE HEILIGE GEEST
Zeer
dit
velen,
IN
HET LIJDEN VAN MESSIAS.
moet toegestemd,
onze dagen het eerste
stellen zich in
ook zonder er zich duidelijk rekenschap van
voor,
137
te geven.
In Jezus' per-
soon waren immers de goddelijke en menschelijke natuur vereenigd; waarom, zoo vragen
om
zou dan
ze,
God
de Heilige Geest hier nog
Kon dan God
de menschelijke natuur te bekwamen?
zelf
Eu
doen?
in
die
bij
moeten komen,
de Zoon dit niet
doordenkende, komen ze dan tot de slotsom,
lijn
God
dat in den Middelaar, die zelf
was, al het goddelijke gevonden wierd,
het zin noch beteekenis zou hebben, nog van een eigen werk van
zoodat
den Heiligen Geest ten opzichte van den Middelaar
Toch moet,
gelijk
we
te spreken.
reeds telkens aantoonden en hier nogmaals her-
halen, dit gevoelen tegengestaan.
Men
er toch wel op, dat
lette
geschapen
Geest hebben
goed
de menschelijke natuur door
God
alzoo
dat ze nooit eenige deugd of heiligheid buiten den Heiligen
is,
kan.
De
oorspronkelijke gerechtigheid in
Adam
was even-
het nieuwe leven in de wedergeborenen vrucht en werking van
als
den Heiligen Geest.
Er kan Heiligen
in
den mensch geen goed wonen, dan door inwoning van den
Geest.
Niet alsof die Heilige Geest
menschelijke natuur bijkwam, maar in dien
evenmin
heilig leeft
En
in
de
ander
is
de tweede plaats onderscheiding
dan
het
alleen
men
De
De Vader
uit
kelijk
voor de toebrenging van
zijn
maar
is
En
zoo ook de Heilige Geest
van den Heiligen Geest afhan-
verworven
De Zoon neemt wel onze natuur aan enkele
ten opzichte
heeft nooit alle ding aan den Heiligen
den Zoon, maar ook de Zoon
werkt
met name
Oeest,
Heilige Geest kon geen vleesch worden.
Geest overgegeven, maar wel aan den Zoon.
tot heel ons geslacht,
oog
Goddelijk Wezen, een
in het ééne
werk van den Heiligen
de Zoon.
als het
werk van den Zoon,
er op, dat het
Personen
van onze menschelijke natuur.
Dat kon
de
ziet.
lette
der
bij
dat de menschelijke natuur
zonder instraling van den Heiligen Geest,
zonder instraling van het licht
naar
een vreemd iets
als
zin,
aan de enkele personen.
heil
en treedt daardoor in betrekking
kan persoonlijk
alleen de Heilige Geest
zielen zóó indringen, dat Hij
den Zoon
bij
in
de
de kinderen Gods ver-
heerlijkt.
Voegt men uu deze beide saam en brengt men dan vindt men derhalve, dat ook
laar,
niet
op den Midde-
Jezus de menschelijke natuur
kon buiten de voortdurende instraling van den Heiligen Geest. Reden
waarom de mate." plaats tiën
in
ze over
Eu
Schrift
dan ook getuigt: »Hij geeft
Hem
evenzoo vindt men dan, dat de Zoon
bij
den Geest niet met zijn
eigen natuur de
van den Heiligen Geest niet kon vervangen, maar naar de ordinan-
van de goddelijke huishouding ook voor
zijn
eigen menschelijke natuur
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1888
Abraham Kuyper Collection | 303 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1888
Abraham Kuyper Collection | 303 Pagina's