Het werk van den Heiligen Geest - pagina 99
Het werk van den Heiligen Geest voor de kerk in haar geheel.
ORGANISCH EN INDIVIDUEEL. maar
weder,
door genade ijerechtvaardkjd.
is
61
Twee
zeer
verschillende en
onderscheidene zaken.
Wie
van rechtheid zich bevindt, heeft wel een oorspronkelijke
in staat
maar even daarom nog bezwijken
nog
zich
kan,
ze
Adam
in
Het
te rechtvaardigen.
moet nog
Wie nu nog
blijken.
God
Als
verliesbare gerechtigheid, die dus
gelijk
dan ook
de Heere daarentegen een goddelooxe
En wat
de gerechtigheid Christi.
nog pas
Jezus
was
hem
in
onderworpen
die uit genade gerechtvaardigd wordt,
Adam
van
zijn opstanding te staan.
meer op
loon,
gewerkt
niet
maar uit
hem verworvene
Sabbat
het
dan
uit
al
wat
val,
maar
in
komt dus
Wilt
onverliesbaar goed. Hij werkt niet
hij
werkt,
eertijds:
ge, gelijk het
eerst
uit
leeft
ijvert,
en
meer
is
uitgedrukt
:
werken en dan de Sabbat der
gerechtvaardigd
looft,
wordt
wierd,
is
voor
Adam
ruste,
maar
het begin
met den
de krachten van dien Sabbat vloeit de arbeid. eerst de
dagen der week en dan die week met
Maar voor ons
heerlijke,
volstrekt
de positie van Jezus tm
is
het: eerst de
dag van Jezus'
en dan de week, die op de krachten dier verrijzenis
Dit groote, lijk
Zijns is een
die
en
ruste
een Sabbat besloten. rijzenis
de
zelfs
armoe, maar uit de overvloeiende volheid van het
was het
goddelooze,
der
Zoo was
zijn
vóór den
En
erft.
leven.
paradijs
den
in
den staat van gerechtvaardifjde gerechtifjheid was over-
Een goddelooze,
voor
was
ze
;
ze den goddelooze toegerekend ten leven.
is
het
Verkeerde
Neen, maar de gerechtigheid
en eerst nadat deze gerechtigheid uit den staat van oorspron-
;
niet in de positie
in
?
aan de beproeving van het vuur des toorns Gods
kelijke rechtheid in
gegaan,
wordt dan
Zijns
deze gerechtigheid Christi
zijn.
dan komt
rechivccardirjf,
te verkeeren.
?
Hij heeft
gerechtigheid
zijn
beproefd, getoetst en door de wanne gegaan
vuurs
des
hitte
is
den staat van rechtheid
in
van
morgen ongercchtig
recht staat, kan
deze daardoor in een gansch anderen staat
bezweek.
feitelijk
innerlijk bestand
op de proef nog
ver-
teert.
machtige werk der herschepping bestaat dus
feite-
T. w. ten eerste^ uit de wegneming van het verderf,
twee deelen.
de genezing der breuke, het dooden der zonde, het verzoenen der schuld.
Maar dan ook
ten tiveede, in een omkeeren van de orde, een verandering
van den ganschen
staat, het
instellen en
aanbrengen van een gansch anderen
toestand.
Dit laatste moet
erbij,
en daarop moet zelfs nadruk vallen.
Innners, velen leeren dit anders, en geveu wel toe, dat een wedergeboren
kind
van
God
niet
precies als
Adam
vóór den val wordt, maar zoeken
het verschil slechts daarin, dat een wedergeborene een soort hoogere natuur
zou
ontvangen.
die soortgelijk
is.
Een
verschil in graad
met Adams
staat,
maar een
staat,
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1888
Abraham Kuyper Collection | 303 Pagina's
![Het werk van den Heiligen Geest - pagina 99](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/het-werk-van-den-heiligen-geest/1888/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1888
Abraham Kuyper Collection | 303 Pagina's