Locus de Consummatione Saeculi - pagina 605
College-dictaat van een der studenten
273 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).
was het
Aanleiding hiertoe
Toen eenmaal
volgende.
in de Christelijke
kerk de hiërarchische regeeringsvorm was
ingeslopen en deze zich toespitste in het pa/^a^es^/s^eem en de opperheerschappij
van den Paus van Rome, was de kerk zelf een monarchische instelling geworden. Toen nu de kerk een monarchische instelling geworden was, lag het ook in den aard der zaak, dat de monarchische kerk er op bedacht moest zijn om de monarchie als het alleen voor God geldige te doen uitkomen en er naar te streven op staatkundig gebied dit monarchisch beginsel als het eenig goede te propageeren.
Daardoor niet
is
alleen
in
deze vraag aan de orde gekomen of metterdaad de monarchie zich zelf de hoogste regeeringsvorm was, want dit is nooit
ontkend, maar ook, of de
monarchie
hic et
nunc door God gewild
is.
Dat de monarchie op zich zelf de meest natuurlijke, de vanzelf aangewezene en als zoodanig de gelukkigste regeeringsvorm is, is nooit door iemand betwist of bestreden. God Zelf heeft in het menschelijk besef de idee der monarchische eenheid gelegd. Ons menschelijk besef vindt geen rust, voordat het bij welke organisatie
ook,
uit
de veelheid tot de eenheid
is
opgeklommen. Een
muur met weggenomen
die eindigt in een vlak en daaromheen een
van onschoonheid,
indruk
die
een spits eindigt. Ook bij de menschelijke
dan eerst organisatie
menschelijke idee, dat er één hoofd zal
toren,
vier spitsen, geeft den
wordt, als de toren in
van het staatsbestuur bestaat de
zijn.
Dit
is
zoo waar, dat
men
in bijna
republieken meestal ten slotte toch tot één man, een president komt, in wien de rijkseenheid van den staat geponeerd wordt. Dit is evenwel niet
alle
zoo,
altijd
Maar
cfr.
de
toch, de idee
Is dit
waar
vijf ophoren in Griekenland en de twee consuls in Rome. dwingt er toe om tot een eenheid te geraken.
in de idee, ook emjnrisch
is
dit
waarheid.
van elk gezin stelt God als zoodanig één man, het huisgezin op zich zelf genomen vor^nt eene monarchie en waar in het huisgezin als zoodanig de monarchie bestaat, daar heeft te gelijk door de aanstelling van Christus als Koning over Zijn kerk ook op heilig terrein ditzelfde plaats. Christus is Monarch over de kerk. Hetzelfde merken we ook op in de natuur, in het leven der dieren cf. koningen der bijen. In alle kringen van het leven
Aan
't
hoofd
bestaat er een zeker hoofd.
Vraagt
men
dus naar de idee en de empirische verschijnselen in het gezin menschen, dan bestaat er geen twijfel of metterdaad is de hoogste, het zuiverste, het meest ideëele en op zich zelf de meest
en leven monarchie het gewenschte regeeringsvorm. Doch nu is de groote quaestie, wanneer werkelijk de monarchale regeeringsvorm de gelukkigste is, of dan de monarchie in 18 der
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's