GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 605

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 605

College-dictaat van een der studenten

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

273 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).

was het

Aanleiding hiertoe

Toen eenmaal

volgende.

in de Christelijke

kerk de hiërarchische regeeringsvorm was

ingeslopen en deze zich toespitste in het pa/^a^es^/s^eem en de opperheerschappij

van den Paus van Rome, was de kerk zelf een monarchische instelling geworden. Toen nu de kerk een monarchische instelling geworden was, lag het ook in den aard der zaak, dat de monarchische kerk er op bedacht moest zijn om de monarchie als het alleen voor God geldige te doen uitkomen en er naar te streven op staatkundig gebied dit monarchisch beginsel als het eenig goede te propageeren.

Daardoor niet

is

alleen

in

deze vraag aan de orde gekomen of metterdaad de monarchie zich zelf de hoogste regeeringsvorm was, want dit is nooit

ontkend, maar ook, of de

monarchie

hic et

nunc door God gewild

is.

Dat de monarchie op zich zelf de meest natuurlijke, de vanzelf aangewezene en als zoodanig de gelukkigste regeeringsvorm is, is nooit door iemand betwist of bestreden. God Zelf heeft in het menschelijk besef de idee der monarchische eenheid gelegd. Ons menschelijk besef vindt geen rust, voordat het bij welke organisatie

ook,

uit

de veelheid tot de eenheid

is

opgeklommen. Een

muur met weggenomen

die eindigt in een vlak en daaromheen een

van onschoonheid,

indruk

die

een spits eindigt. Ook bij de menschelijke

dan eerst organisatie

menschelijke idee, dat er één hoofd zal

toren,

vier spitsen, geeft den

wordt, als de toren in

van het staatsbestuur bestaat de

zijn.

Dit

is

zoo waar, dat

men

in bijna

republieken meestal ten slotte toch tot één man, een president komt, in wien de rijkseenheid van den staat geponeerd wordt. Dit is evenwel niet

alle

zoo,

altijd

Maar

cfr.

de

toch, de idee

Is dit

waar

vijf ophoren in Griekenland en de twee consuls in Rome. dwingt er toe om tot een eenheid te geraken.

in de idee, ook emjnrisch

is

dit

waarheid.

van elk gezin stelt God als zoodanig één man, het huisgezin op zich zelf genomen vor^nt eene monarchie en waar in het huisgezin als zoodanig de monarchie bestaat, daar heeft te gelijk door de aanstelling van Christus als Koning over Zijn kerk ook op heilig terrein ditzelfde plaats. Christus is Monarch over de kerk. Hetzelfde merken we ook op in de natuur, in het leven der dieren cf. koningen der bijen. In alle kringen van het leven

Aan

't

hoofd

bestaat er een zeker hoofd.

Vraagt

men

dus naar de idee en de empirische verschijnselen in het gezin menschen, dan bestaat er geen twijfel of metterdaad is de hoogste, het zuiverste, het meest ideëele en op zich zelf de meest

en leven monarchie het gewenschte regeeringsvorm. Doch nu is de groote quaestie, wanneer werkelijk de monarchale regeeringsvorm de gelukkigste is, of dan de monarchie in 18 der

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 605

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's