Calvinisme en revisie. - pagina 21
;
19
de rechtvaardiging door het geloof; de Hernhutter de
LiUheraan
wonden van
Christus; de Griek de mystiek des Heihgen Geestes
of de Eoomsche de catholiciteit der
Kerk op den voorgrond
schuift,
dan komt het niet
in ons op, de
elk dezer zes andere
momenten voor de rechte waardeering, belijdenis
en practijk der Christelijke dezer richtingen, in
uitnemende belangrijkheid ook van
religie te betwijfelen;
evenmin
een
als
althans, een Christelijke rehgie, waarin
tJicsi
God niet God blijft, mogelijk zou Geen enkele Kerk of richting elementen geheel verwaarloosd.
achten. heeft dan ook ooit een dezer
Veeleer werden
ze,
zoolang
men
op opzettelijken afval van het Christendom stuitte, steeds
niet allen,
zonder uitzondering geëerd,
gelijk
dan ook het Calvinisme
dezer elementen buiten waardeering het.
niet één
Het
verschil
tusschen deze Kerken of richtingen bestaat dus niet daarin, dat de eene is
uitliet,
wat de andere opnam. In haar
deelen verminkt
de rehgie door niet ééne Kerk. Maar wel liepen ze uit elkaar
en
zeer
In
het perspectief stond
de
andere zijwaarts
den
verre
zelfs, in
achtergrond.
rige richtingen
de organische rangschikking der deelen.
de ééne op den voorgrond, wat
bij
was teruggedrongen,
En
bij
of
bij
weggeschoven naar
deze rangschikking nu tastten de ove-
minder zuiver.
Immers het overwicht onder de deelen van het lichaam was door haar nu eens aan den arm, dan aan den voet, aan het aderweefsel of aan de zenuwvlucht gegeven waar toch, naar den eisch van het or;
ganisme, het zal de actie ten, die
we
elkander,
Jioofd
over ahe deelen des lichaams domineeren moet,
van heel het lichaam de rechte
zijn.
De zeven elemen-
aanstipten, staan niet als spijlen van een hek naast
maar staan
in organische, levende betrekking tot elkander.
Ge kunt in uw bewustzijn dus niet aan alle een geven. Een der zeven rnoet in uw bewustzijn de innemen,
zó(3
gel^ke plaats eerste plaats
dat de overige zes slechts in afhankelijkheid van
dat eerste kunnen l^egrepen worden.
Er moet ook aan dezen boom tusschen wortel, stam en takken onderscheiden, en dus moet ook datgene
de lüortelgedSiChte
is al
wat voor uw bewustzijn
het overige, wijl het stam en tak zal
zijn,
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 51 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 51 Pagina's