Locus de Consummatione Saeculi - pagina 210
College-dictaat van een der studenten
208
College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).
u komende, of door woorden of door bedriegers; want het geschiedt niet. Immers in de eerste plaats moet nog voor den dag komen: de anoatuaïcc, wat den indruk maakt hier aangekondigd te worden 7iiet als tnaai' als een concreet, machgeleidelijk, als een gestadig afvallen van enkelen tig, plotseling uitbrekend verschijnsel. Men moet hierbij in acht nemen den tijd, waarin dit geschreven wordt. Paulus schreef omstreeks het jaar 50, toen het christendom pas begon op te komen. Had hij dus gezegd: „gij weet, dat eerst de uitbreiding, de fv-tuaiq moet komen" dan was dat voor zijne lezers iets geheel gewoons geweest. Van anoataeCa kon nog geen sprake zijn; en nu dit toch, juist het omgekeerde van hetgeen te verwachten was, gezegd wordt,
weg
tot
;
moet het wel vreemd Die anoGxaaCa
klinken.
derhalve
onderstelt
eerst
eene groote, extensieve uitbreiding
van de christelijke kerk, anders is geen dnoataaïa denkbaar. Dat enkelen afvielen, kon nog wel heeten aTtóatacig en die had nog wel plaats. Maar zou er anoaraaïa, plotselinge, algemeene afval kunnen plaats hebben, dan moest er eerst eene al voortgaande uitbreiding geweest zijn en die moest dan eerst haar hoogtepunt hebben bereikt. In de tweede plaats moet eerst nog geschieden, wat vermeld wordt in VS.
36 en 4:
v.al ccnov.aXvcfQ'ri 6
cursorium. Het
een
Want
hoofd.
avQ'Qanog niet
is 6
rijg
is
het tweede signum prae-
de dnoazaaLa,
noch de dnoGxaaia onder en dvri is iemand,
a^iaQziag enz.
hetzelfde
als
Dat
av%Qanog wordt genoemd
die aanvalt; dnoGxaeCa is
geen
dvxl,
avriY.£iii,Bvog
veronderstelt geen offensieven aawra?,
maar
afval.
In
het
nieuiv
eigen,
matie
denkbeeld van den
verschijnsel.
En wel
hgt dus niet hetzelfde,
maar een
ditoGxaaia zal zich opstellen,
en uit een
avxt-AsCiisvog
dit:
de
Gode vijandig beginsel gaan leven; die afgevallenen zullen eene foreigen boezem krijgen, uit eigen beginsel gaan werken; en dat wel
in
en daarin zal zich repeteeren de poging van Satan in het paradijs om als God tegenover God te gaan staan om, waar God de Heere eene oplossing gegeven heeft van het wereldprobleem in het Evangelie, die te verwerpen en op hare wijs daartegenover eene geheel andere oplossing te geven,
met energie
;
;
maar toch bewerende dezelfde te geven als die van het Evangelie. Daarom zegt de apostel, dno^aXvtp&f], evenals de Messias te zijner
tijd
van de geheele ontwikkeling van het menschelijke geslacht, als de incarnatie van al de ideeën van het menschelijk geslacht verscheen die Messias welnu zoo ook 6 av&Qoanog xijg aiiuQxiag zal optreden als de resultant van heel het menschelijk geslacht. Daarom heet hij 6 Kv&Qconog xijg dii£KaXv(p&r]
;
als product, resultaat
;
dvouïccg
tegenover Christus
6
avQ'QcoTiog, Sg xijv kI^&slccv sÏhbv
;
de menschheid, die
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's