GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 513

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 513

College-dictaat van een der studenten

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

181

College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). der menschen bedwongen worde en het alles met goede ordinantie onder de mentoega. Tot dien einde heeft hyj de overheid het zwaard in handen gegeven

schen

tot straffe

der hoozen en bescherming der vromen. te wijzen op het verschil in beteekenis

van het woord vroom Thans beteekent het „godvruchtig"; in de taal van den vroegeren tijd gaf het woord „ijveren voor een goede zaak" te kennen. Dezelfde uitdrukking komt voor in het dankgebed van het Doopsformulier en vromelyjk tegen de zonde, den duivel en zijn gansche rijk strijden en overwinnen mogen. In de middeleeuwen sprak men van een vroom ridder, d. w. z. niet een pieus ridder, maar een, die dapper, met moed en ijver strijdt. In de genoemde woorden van Art. 36 vinden we alle elementen opgegeven, die we hier hebben moeten. Al deze volzinnen zijn rijk aan inhoud, omdat ze het karakter dragen van dogmatische formuleering. De belijdenis der kerk Allereerst

is

vroegeren

in

tijd.

:

is

dan: 1**,

dat de regeermacht,, door de o\e^\\e\A, de potestas magistralis MiigQoeiQwdi,

de wereld intrad uit oorzaak der verdorvenheid; haren oorsprong heeft in de zonde; dat dus de overheid om der zonde it; /7 bestaat, (Cf. pag. 8 van dezen in

Locus) en niet buiten de zonde; de Overheid eene „gratia'' is. Dat zij bestaat, geschiedt door onzen God, niet tot betooning van macht en souvereiniteit, maar van genade en goedgunstigheid. De uitdrukking „goede Gfod" geeft hier het denkbeeld van

dat

2.

goeden G-ratia 3.

Communis. 't

Doel

der

maken van een

instelling

van

politiën

stuiting der zonde

is

en het mogelijk

dragelijk leven onder zondaren (opdat

toega).

Van Zijnentwege gaf God de Heere den mensch macht. Daarin ligt de ordinantie van de souvereiniteit. Opdat de Overheid dit zou kunnen uitrichten 4".

is

haar gegeven het wereldlijk zwaard, S**.

van

De

d.

het recht over leven en dood

i.

der vromen).

dien einde

(tot

positie, die

de Overheid inneemt hangt

het gebod. (C-fod willende

saam met

de veriUtwendiging

politiën).

In een zondeloozen toestand laat zich geen uitwendige wet denken. De wet G-ods is dan op de tafelen des harten geschreven en ieder kent zelf.

Evenmin

Gods wil vanhet Rijk der Heerlijkheid eene uitwendige wet denkbaar. echter slijt de innerlijke kennis van de wet uit. Wel blijven

is in

Door de zonde er van de wet nog Nachklange over. Rom. 2 de

precisiteit,

vs. 14. Deels

deels de autoriteit der ivet verloren gegaan, d.

is

door de zonde

aan de eene de kennis en het onderscheid tusschen goed en kwaad te loor; aan de andere zij gevoelt men zich, ook al weet men nog te onderscheiden tusschen zij

w.

z.

ging

goed en kwaad,

vrij

om

het

kwaad

te

doen

;

zelfs

kent

men

de noodzakelijk-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 513

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's