GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 268

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 268

College-dictaat van een der studenten

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

266 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). onderscheid;

dat,

moet worden,

is

gelijk dit

we

zagen, tusschen vs. 25 en vs, 28 en 29

zeer goed verklaarbaar. In vs. 25 toch

gemaakt

alleen sprake

is

van hen,

die de stem des Zoons van God zullen hooren naï ot dyiovaavcsg van hen derhalve, die tot de ccvÜGxaaLg zijg jco^g uitgaan. En bij dezen bestaat de dvaataaig natuurlijk uit twee deelen t. w. de geestelijke opstanding d. i. die der ziel in de wedergeboorte; en de Uchamelyjke opstanding d. i. de finale opstanding in den oordeelsdag. Die eerste, geestelijke opstanding werkt van nu af en daarom v.cd vvv èanv. Maar die geestelijke opstanding loopt ook parallel met de lichamelijke on è'QxsTai aga Kal vvv èanv, omdat ook de KXrjaig van den Zone G-ods, die nu hier geschiedt, parallel loopt met die ytXrjaig, welke dan in de laatste dagen over de graven zal uitgaan. ^i^aovTcci

;

:

Philipp. 3

:

21.

Weer

Rom. 8:11. Ook van

alleen sprake

hier geen sprake

van der geloovigen opstanding. van het terugbrengen uit de xpui/its, maar

welke samenvalt met de taonoCïisig. Hier evenmin generaal genomen, maar sensu er gaat vooraf, dat hun lichaam een tempel des Heeren is. die avdataaig,

1

Cor. 6

2 Cor. 4 Dit

:

alles

Heere God sophische

:

14.

14.

Eveneens sensu

zijne openbaring gaf;

problemen op

want

speciali.

vindt zijne verklaring juist in het practische doel, n.l.

te lossen.

Daarom komen

speciali,

dat de Schrift niet

De

is

waarmede de

gegeven omphilo-

apostelen richten zich uitsluitend

tot

de

algemeene thema, maar wijzen zij gewoonlijk alleen op wat met hen gebeuren zal en op hen betrekking heeft. In casu spreken zij dus alleen over hunne opstanding en alleen ter bestrijding van ketterijen of waar geheele negatie aanwezig was (Hymeneus en Filetus) handelen zij ook over de generale opstanding. christenen.

zij

niet altijd op het

Ditzelfde denkbeeld, dat geloovigen en ongeloovigen zullen opstaan, ligt ook

ten grondslag aan de uitspraak des Heeren, dat veel

meer te vreezen is hij, die en lichaam kan verderven in de hel. Eveneens worden in de gelijkenis van Lazarus en den rijken man beiden voorgesteld als in het lichaam verkeerende: zij spreken met elkaar, de rijke vraagt om water ter verkoeling van zijne tong enz. ziel

Tot dezelfde conclusie leidt ons de voorstelling, die gegeven wordt van het sterven van den Antichrist en den dvxt-isQsvg, van wie gezegd wordt, dat zij levend ter helle varen, iets,

wat

alleen mogelijk

is,

als ze

naar

ziel

en lichaam

ter helle varen.

de verschillende beelden, die in de Heilige Schrift gebezigd worden de plaats der verdoemenis aan te duiden, worden evenzoo realistisch geteekend als die ter aanduiding van de plaats der gelukzaligheid en der Eindelijk

om

:

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 268

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's