GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 707

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 707

College-dictaat van een der studenten

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

375 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).

macht van het land loas en feitelijk de nationale hnishonding met Overheidsgezaij bekleed ivas. Dit Overheidsgezag was wel beperkt, omdat het gezag van de Herodiaansche vorsten er bij kwam en daarboven weer liet Romeinsche gezag stond, maar toch had het Sanhedrin volk de eerste

het

en

regelde

een

zelf

politiek

dingen,

Ook

gezag,

waarmee

zij

zooals

nu enkele inlandsche vorsten gezag hebben over

zich alleen inlaten.

van

hier vinden ive dus een eigen organisatie

religieus leven, hiërarcJiisch

en zelfstandig, ivelke religieuse organisatie ook invloed oefende op de politiek in

stee

van den invloed der

politiek te ondergaan.

Hoewel men de Joodsche toestanden Buddhistische

en

mag

Egyptische

alleen

vergelijken,

is

op

zekeren

er toch in

afstand

met de

him verloop een

zekere trek van gelijkheid te bespem-en. In Israël hebben we te doen met een genealogische hiërarchisch priesterlijke organisatie voor de zaken der religie, maar er kon in de Theocratie van Israël geen sprake komen, noch van eene zelfstandigheid der priesterorde, noch van de magistratus in terra, om de eenvoudige reden, dat de Heere God van Israël,

Jehova,

zoowel

de Souverein van het kerkelijk

leve^i

in Israël

was

als

de Souverein van het burgerlijk leven in Israël en dat de verhouding tusschen in ecclesia en in foro in Israël de verhouding was van twee van dienaren van eenzelfde Hoofd. Daar nu uit den aard der zaak voor de Theocratie de religieuse beteekenis hoofdzaak is, dringt ook altoos in Israël het religieuse leven op den voorgrond en heeft het civiele en sociale leven alleen beteekenis om aan de religieuse idee van Israël een' vorm te

de

ministri

stellen

geven.

Intusschen gevoelen we, hoe hier de Joodsche voorstelling, die in de dagen, het Christendom de wereld intrad heerschte, waarnaar men het Oude Testament interpreteerde, reeds uit zichzelf er toe leiden moest, om ook in de kerk van Christus het denkbeeld te wekken, dat eigenlijk de kerk domineeren moet en dat van meet af bij heerschzuchtige geestelijken de gedachte moest opkomen, dat zij eigenlijk de wereld moesten regeeren. Het leven uit de Oostersche wereld drong in het Westen binnen en in Indië en Egypte bestonden gelijke denkbeelden. Daardoor is het zeer te verklaren, dat vroegtijdig de gedachte post vatte om de kerk van Christus als eene hiërarchische macht te fundeeren om te heerschen over de koningen der aarde, zooals in de Middeleeuwen onder Gregorius VII openbaar werd. Zoo is dus nu aangetoond P. lioe de courante opinion, die op dit stuk in de toenmalige ivereld bestond,

toen

:

uit

de Romeinsch-Grieksche wereld er toe

eene staatskerk in

te

leide)i

moest

om

in

den strengsten

zin

voeren, waarbij het leven va)) de kerk cds een tak van den

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 707

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's