Locus de Consummatione Saeculi - pagina 487
College-dictaat van een der studenten
155
College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). Ditzelfde geldt
van heer en knecht. Dan bestaat er gezag, omdat de een aan
den ander
gebieden kan.
iets
God souverein gezag over personen en volkeren, d. w. z. van den mensch, Heere zich als ,JV stelt tegenover het dat ook God de en dat, wanneer die twee ikken door de verkeerdheid van den mensch in botsing geraken, God als Souverein het gezag heeft om het „i/c" van den mensch voor zijn gezag te doen buigen en dat het „/^•" van den mensch verplicht is zich te onderwerpen en daarnaar te schikken. Gezag in engeren zin wordt dus geboren, waar er sprake is van personen, die in hun uitingen onder de macht en heerschappijj van anderen staan. In dien engeren zin is God de Souverein, de Koning der koningen en wordt Hij in 't bijzonder „de Heere" genoemd. Niet zoozeer in den naam „God" maar in „het Heere, Heere Zijn" spreekt zich de souvereiniteit in engeren zin uit. Dat dit zoo is, merkt men op in die kringen, waar nog wel een geloof aan God bestaat, maar er niet mee gerekend wordt. Men spreekt dan van het Opperste AVezen en van de Goddelijke Voorzienigheid; de naam „Heere" echter wordt In dien zin oefent
.,//1;''
gehoord.
niet
er
Terwijl
in
kringen,
waar de mensch God
kent,
waar des
eeuwige Ik ontdekt is en tot de kennisse Gods doorgedrongen, de drang bestaat om Hem als „Heere" te doen optreden en van Hem als „Heere te spreken. In die nomenclatuur openbaart zich juist het enger begrip van souvereiniteit. Zoo v^fordtdo^ „Heer der heir scharen 2,G\\0QYa(\, voor zoover Hij als Heere tegenover de engelen met souverein gezag optredend, dit uitoefent. Heer der Heeren d. w. z. de Opperheer van alle heeren,
menschen
op
die
„ik" tegenover het
gezag uitoefenen.
aarde
De naam „Jehova"
is
in
door „Heere" vertaald en dit volstrekt niet ten onrechte, dat Heere op zich zelf niet beteekent Jehova
d.
w.
z.
de Statenvertaling
al
moet toegegeven,
„Ik zal
zijn, die
Ik zijn
want metterdaad ligt in den naam Jehova het gezag en de souvereiniteit Gods uitgesproken, omdat hij de speciale openbaring van God te kennen geeft aan diegenen, bij wie het „Ik" van God zich als absoluut „Ik" tegenover het relatieve „ik" van den mensch gesteld heeft. Thans zijn we gekomen tot een geheel andere vraag, nml. of er buiten Gods souvereiniteit om souvereiniteit van mensch over mensch bestaan kan? Daarop luidt 't antwoord e negativo. Dat kan niet.
zal"
;
Waarom l*^.
niet?
In
de
eerste
plaats, omdat,
wanneer men
souvereiniteit over
iemand
zal
door een ander een gelijke of nog hoogere souvereiniteit over hem uitgeoefend moet worden. Het is volgens de grondwet gewoonte, dat iemand, wanneer hij een ridderuitoefenen,
orde
van
er
niet tegelijkertijd
een buitenlandschen vorst ontvangt, vergunning moet hebben van
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
![Locus de Consummatione Saeculi - pagina 487](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/locus-de-consummatione-saeculi/1891/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's