Locus de Consummatione Saeculi - pagina 277
College-dictaat van een der studenten
275 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).
maar dat men daar zal verkeeren In den toestand van den avSQÓywos, dan wordt teruggewezen op de schepping van Eva. (Gunning.) Daartegen moet, ook om den wille van de belijdenis van den Christus, ernstig geprotesteerd. Het verschil tusschen man en vrouw is volstrekt niet alleen een lichamelijk verschil. Het verschil tusschen de zielen van man en vrouw
bestaan,
waarbij
De hemel nivelleert de verschillen niet, maar geeft „aan ieder De schakeeringen moeten blijven, want daarin juist komt de veelsoortige wijsheid G-ods uit. De rijke schakeering tusschen man en vrouw kan in den hemel niet wegvallen. Ten onrechte heeft men zich ook tot staving van dit verkeerde gevoelen beroepen op het woord: „In Christus is noch man noch vrouw"; want dan zou dit nu reeds gelden moeten en de mannen en de vrouwen worden immers juist altijd in de gemeente onderscheidenlijk toegesproken. Het wil precies is
veel grooter.
zijn eigen lichaam."
zeggen als de uitdrukking „in Christus is noch Jood noch Griek, noch dienstbare noch vrije enz." En dit duidt niet aan, dat de onderscheidingen wegvallen, maar juist omgekeerd, dat, doordien de onderscheidingen volkomen uitkomen, alles tot de rijkste, de heerlijkste harmonie komt. Er is in den hemel eene schare, die niemand tellen kan, uit alle natie, en geslachten, en volken, en talen. hetzelfde
Alleen
blijkt uit Jezus'
dit
zeggen, dat de procreatie van het menschelijke
omdat die dan haar zin en hare geaardheid verliest. Dat komt, omdat de menschheid dan een volkomen organisme zal zijn, dat, evenals een boom, die in de lente volgroeid is, niet verder bloeit. Het is dan geslacht
voortgaat,
niet
voltooid. Alle groei en ontwikkeling is
Dit
plaatsen
;
dan afgeloopen.
de gesteldheid van het lichaam na de opstanding de eenige waar dan nog aan kan toegevoegd
zijn
voor
:
Deze woorden, zijn zeer dikwijls misbruikt. De realistische exegese trekt hieruit dezen zin: aaqt, %aï alfia komen niet in het koninkrijk Gods; lichamen zonder vleesch en bloed zijn eigenlijk geen lichamen, dus 1
15
Cor.
:
50.
dat er alleen maar een ziel in den hemel ingaat. Intushetgeen voorafgaat, waar de apostel uitvoerig allerlei onderscheidingen maakt, blijkt, dat niet alle „vleesch" gelijk is. We mogen hier onder oagë, zal aïfia niets anders verstaan, dan wat er zoo dikwijls mede er blijkt
schen,
bedoeld het
hieruit,
uit
wordt,
hier
t.
bestaat
w.
den dood onderworpen
Welke
het
Góifia"zrig'TaTtsiv(óas(og,
en ten gevolge der zonde de is.
(cf.
voorstelling hebben
Philipp. 3
we ons
:
te
het vleesch en bloed, cpQ-ogd in
zooals
zich draagt en aan
21.)
maken aangaande
de tvederopstanding
des vleesches?
Ten
eerste
zij
hierbij
opgemerkt,
dat
de menschen, die sterven den dood
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
![Locus de Consummatione Saeculi - pagina 277](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/locus-de-consummatione-saeculi/1891/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's