Locus de Consummatione Saeculi - pagina 128
College-dictaat van een der studenten
126
College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). geheele wereld tot aan alle einden der aarde en als dit dan komt het einde. Hesychius c. s. antwoordden daarop, dat zij meenden, dat dit reeds door de apostelen geschied was. Maar Augustinus weerlegt dit en zegt, dat dit niet het geval was. „In Afrika b.v., waar ik woon, zijn nog innumerabiles gentes gepredikt
over
geschied zal
o,
de
a.
de
zijn,
Berbers,
die
verwarring van de
geheel buiten het Evangelie leven."
oUovyiévri
met
—
Het was eene met
de wereld, van de Komeinsche wereld
„omnes gentes."
Aan van
het slot van zijn brief
komt Augustinus
tot de paraenetische strekking
dit alles.
Hesychius had zich telkens beroepen op den arbeider uit de gelijkenis, die onder de gedachte: „de Heer vertoeft te komen" niets had gedaan dan vroolijk leven. Augustinus verwerpt deze zondige handelwijze der spotters „Laat ons eten en drinken en vroolijk zijn, want morgen sterven wij," Hij neemt aan, dat er drie soorten van menschen zijn, die leven met het Maranatha in het hart: de een zegt: laat ons waken en bidden, want de Heere komt spoedig; de ander zegt laat ons waken en bidden, want ons leven is kort (die stellen dus het komen des Heeren later); een derde zegt: laat ons waken en bidden, want wij weten niets van den tijd, waarin de Heere komt; Hij kan ieder oogenblik komen. :
:
.
De laatste positie vindt hvj de beste. De tweede plaats waar Augustinus over deze kwestie Dei"
libr.
XX
cap.
7—17, waarin
hij
spreekt,
is
„de Civitate^
eene explicatie geeft over het beloop van
de Apocalyps. Hij brengt in zwang het systeem der recapitulatio d. i. dat in de opeenvolgende visioenen der Openbaringen niet achtereenvolgens bedrijven van één groot drama voor ons optreden; maar dat het eene en dezelfde zaak is,
welke
tot 4, 5
maal
toe in verschillende visioenen voor ons treedt.
telkens op andere wijze inkleeden van één zelfde
feit,
Het is een
telkens van een anderen
is dus hetzelfde, maar het is recapitulatio, geen repetitie, omdat de inkleeding telkens anders is. Dit nu in verband gebracht met hetgeen hij aanneemt — gelijk wij vroeger zagen — aangaande een drieërlei komst
kant bezien. Alles
des suo;
het
Heeren: zoo
is
een
adventus Dei in
boek der Openbaringen
knoest
in onze kantteekeningen hebben, terwijl
men
Israëli,
een in Ecclesia en een in Capite
het voor ons begrijpelijk, dat er een dergelijke interpretatie van
dan
ontstaan en in
n.l.
zwang komen,
als wij nog Domini in Ecclesia, achter ons ligt, meent te kunnen
alleen als een adventus
in de historie der kerk^ die
aantoonen, hoe bijna de meeste visioenen uit de Openbaringen reeds vervuld zijn. Zoo zagen reeds velen in den Paus van Rome de verschijning van den
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
![Locus de Consummatione Saeculi - pagina 128](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/locus-de-consummatione-saeculi/1891/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's