Locus de Consummatione Saeculi - pagina 208
College-dictaat van een der studenten
206 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).
nogmaals de
anti-christelijke
macht en dan met ongekende
felheid zich zal
verheffen en in dien laatsten strijd de Messias den tegenstander zal overwin-
nen en komen
—
in eer en glorie
om —
het rijk der heerlijkheid te doen ingaan.
hebben we dus voor het eerst een kader. het nog meer in elkaar schuivende vergezichten zonder een yiuQ'ccQaig, eene oplossing te vinden. Doch bij Daniël en Zacharia zijn de tooneelen in kader gezet zij plaatsen ze geregeld achter elkaar. Eerst het rijk van Alexander; dan dat van Rome; de Messias verschijnt; Hij wordt uitgeroeid; een uitbreiding van Zijn rijk volgt; de antichristelijke macht staat weer op; een felle strijd ontbrandt; Christus triumHier
Bij
Daniël en Zacharia
bij
ook
Jesaja
doch
wel,
daar
zijn
;
fator;
regnum
gloriae.
Daniël nu geeft daarvoor deze symbolisch- chronologische schets: van den terugkeer uit Babel tot aan het einde zullen zeventig zevenheden van tijd verloopen; van die zeventig zevenheden verloopen er zeven van den terugkeer uit Babel tot de komst van den Christus (van Zerubbabel tot Messias) twee en zestig van het slachten van Messias tot op de verschijning van den Anti-christ; en dan een laatste heptade of heilige week, waarin de Anti-christ
;
wordt overwonnen -en de triumf van Messias ingaat. Dit chronologisch kader vinden
Daniël 9
:
24-27 en Dan.
Dus 70 zevenheden
in 3
11
:
we in: 36-12
:
13.
groepen ingedeeld;
7 van Zerubbabel tot op Christus; 62 van Christus tot op den Anti-christ; 1 van den Anti-christ tot aan het einde aller dingen.
Zacharia 9
:
9
s.s.
spreekt er ook van, dat de Messias op één dag de zonde
er eene splitsing gemaakt tusschen geloovigen en ongeloovigen: het ongeloovige G-riekenland (de Anti-christ) bindt den strijd aan tegen het geloovige Juda (de kerk); de Anti-christ slaat den Herder nog eenmaal, maar daai'na overwint Christus ten eenen male en finaal. Eindelijk krijgen we Maleachi, die ons niet terugbrengt tot de groote, profetische overzichten, maar die ons détail-jjrofetie geeft van wat gebeuren zal zal
wegnemen. Daarna wordt
overgang van het eerste zevental heptaden tot de twee en zestig Dan n.l. zal Johannes de Dooper verschijnen. En deze komst beschouwt hij als tweeledig: eenerzijds als een geïsoleerd feit tot aankondiging van den naderenden Messias; maar ook aan den anderen kant als een optreden, dat geestelijk in verband wordt gezet met het laatste oordeel, want Johannes de Dooper komt richtend en in het door hem aan Israël voltrokken oordeel ligt gepraefigureerd het eindoordeel van den Messias. „En hij zal het hart der vaderen tot de kinderen wederlM-engen en het hart bij
den
volgende.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's