Locus de Consummatione Saeculi - pagina 77
College-dictaat van een der studenten
75
College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek.) de
Gelijk
euQ^
§ccadsm Qsov
v.aï atfia
met de
geïdentificeerd
q)Q'OQd: zij
zijn
wordt met de
«qp-a-apota,
zoo ook het
derhalve wel verderfelijk.
6. Nu doet zich deze vraag voor: Kan zulk een somatische kiem, zulk
een in zichzelf geconcentreerd, somatisch organisme eeuwen lang in den aardbodem blijven rusten, zonder daardoor zijne vitaliteit te
De
verliezen?
zegt ons, dat dit kan, want zij praeconiseert eene opstanding graven zelf. Maar ook in de natuur zelf vinden we analogieën, die de mogelijkheid ervan aantoonen. In de sarcophagen van Egypte toch heeft men graankorrels gevonden, daarin 3000 jaar of meer geleden gelegd en deze graankorrels hadden volstrekt niets van hunne vitaliteit verloren, doch overtroffen integendeel onze tarwe wel viermaal in kwaliteit. En dat was niet met enkele korrels het geval, want langen tijd was de sarcophaag-tarwe een handelsartikel. Feitelijk is ons dus hierin deze analogie geboren, dat; gelijk een v.ó-Av.oq na 30 eeuwen nog zijne vitaliteit behield, zoo ook de levenskiem van het menschelijk organisme wel 20 of 30 eeuwen in de aarde of op den bodem der Schrift
uit de
zee kan rusten, zonder iets van hare vitaliteit te verliezen.
En
in het visioen
venen
in
van den doodenakker
bij
Ezechiël verrijzen wel de gestor-
kwam alleen wat er nog en dat was het skelet; al het door eene nieuwe schepping Gods bij. Er staat niets van,
menschelijke gedaante,
maar
uit het graf
in overig was, als het beginsel ter verrijzenis,
andere dat
kwam
er als
de huid, het vleesch enz. uit het graf
beenderen genoemd. 7. Als we nu alles, wat
we
we
kwamen;
er
tot dusverre verkregen,
worden
alleen doods-
saamvatten, dan komen
tot deze conclusie:
ten eerste: de Schrift leert ons, dat ziel
en lichaam
zijn
twee onderscheiden
mensch dichotomisch bestaat en dat wel zoo, dat niet alleen Adam alzoo was geschapen, maar elk menschenkind dus wordt geschapen; in dier voege, dat het creatianisme de ware oplossing is onzer geboorte
bestanddeelen
;
dat de
en niet het traducianisme (want krijgen we, gelijk het laatste wil, ziel en lichaam uit de ouders, dan is er geen tweeheid wel volgens de eerste opvat ting, waarbij we enkel het lichaam van de ouders ontvangen, terwijl de ziel ontstaat door nieuwe creatie). Ten tweede: bij de mors temporalis worden de ziel en het lichaam, die ;
door unio creatrix waren verbonden, gesepareerd.
Ten derde: het aldus van de ziel gesepareerde lichaam wordt toebetrouwd aan het graf blijkens de profetie, dat het uit het graf zal opstaan.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's