GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 77

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 77

College-dictaat van een der studenten

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

75

College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek.) de

Gelijk

euQ^

§ccadsm Qsov

v.aï atfia

met de

geïdentificeerd

q)Q'OQd: zij

zijn

wordt met de

«qp-a-apota,

zoo ook het

derhalve wel verderfelijk.

6. Nu doet zich deze vraag voor: Kan zulk een somatische kiem, zulk

een in zichzelf geconcentreerd, somatisch organisme eeuwen lang in den aardbodem blijven rusten, zonder daardoor zijne vitaliteit te

De

verliezen?

zegt ons, dat dit kan, want zij praeconiseert eene opstanding graven zelf. Maar ook in de natuur zelf vinden we analogieën, die de mogelijkheid ervan aantoonen. In de sarcophagen van Egypte toch heeft men graankorrels gevonden, daarin 3000 jaar of meer geleden gelegd en deze graankorrels hadden volstrekt niets van hunne vitaliteit verloren, doch overtroffen integendeel onze tarwe wel viermaal in kwaliteit. En dat was niet met enkele korrels het geval, want langen tijd was de sarcophaag-tarwe een handelsartikel. Feitelijk is ons dus hierin deze analogie geboren, dat; gelijk een v.ó-Av.oq na 30 eeuwen nog zijne vitaliteit behield, zoo ook de levenskiem van het menschelijk organisme wel 20 of 30 eeuwen in de aarde of op den bodem der Schrift

uit de

zee kan rusten, zonder iets van hare vitaliteit te verliezen.

En

in het visioen

venen

in

van den doodenakker

bij

Ezechiël verrijzen wel de gestor-

kwam alleen wat er nog en dat was het skelet; al het door eene nieuwe schepping Gods bij. Er staat niets van,

menschelijke gedaante,

maar

uit het graf

in overig was, als het beginsel ter verrijzenis,

andere dat

kwam

er als

de huid, het vleesch enz. uit het graf

beenderen genoemd. 7. Als we nu alles, wat

we

we

kwamen;

er

tot dusverre verkregen,

worden

alleen doods-

saamvatten, dan komen

tot deze conclusie:

ten eerste: de Schrift leert ons, dat ziel

en lichaam

zijn

twee onderscheiden

mensch dichotomisch bestaat en dat wel zoo, dat niet alleen Adam alzoo was geschapen, maar elk menschenkind dus wordt geschapen; in dier voege, dat het creatianisme de ware oplossing is onzer geboorte

bestanddeelen

;

dat de

en niet het traducianisme (want krijgen we, gelijk het laatste wil, ziel en lichaam uit de ouders, dan is er geen tweeheid wel volgens de eerste opvat ting, waarbij we enkel het lichaam van de ouders ontvangen, terwijl de ziel ontstaat door nieuwe creatie). Ten tweede: bij de mors temporalis worden de ziel en het lichaam, die ;

door unio creatrix waren verbonden, gesepareerd.

Ten derde: het aldus van de ziel gesepareerde lichaam wordt toebetrouwd aan het graf blijkens de profetie, dat het uit het graf zal opstaan.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 77

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's