GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 187

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 187

College-dictaat van een der studenten

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

185

College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). in de soort

van het ingeente

takje.

Dat kan hier

niet.

Immer,s er

sprake van, dat de stam of wortel wild zou zijn; neen

boom

ook de

worden zin.

rj

is

Qï^a kyta

hier

geen

en daarom

en de takken, die ingeënt worden, zijn op zichzelf onheilig, maar den heiligen boom. Het is dus eene inenting in omgekeerden

;

heilig in

Wanneer nu

die

boom, stoelende op de

loten

en verrijkt met de takken der

boom

vollen

wasdom

i9vri-

van zijne wateropnieuw opgeschoten

qi^a ècyut, verlost

wanneer

hebben verkregen

die

dan zal het blijken, dat die in den grond waren gezet. En de hemelsche Landman zal de goede takken onder die opgeschoten waterloten afsnijden en weer inzetten in den nu volwassen en met de takken der i'&vr] volgroeiden boom. (vs. 23). De QL^a ayia is de è-Aloyri zov @sov. Zij is heilig en daarom is ook de boom heilig. Maar wat gebeurt? Zie vs. 17 gij zijt van oorsprong een wilde olijfboom; uit genade wordt gij ingeënt in de plaats der afgebroken takken, nu zijt gij mede deelachtig geworden xfjg Qï'^rjg zal zrig niózr]ros zfig slatag d. i. der genade, die opkomt uit de Qi^a, uit de verkieziuge Gods doch (vs, 18) nu moogt gij u daarop niet beroemen tegenover die afgehouwen takken. G-ij roemt zal

maar weer

afgesneden takk&n niet vermeld zijn geworden,

:

;

ten onrechte;

omgekeerd:

uwe bekeering,

boom wordt zóó, omdat ^y erbij gekomen zijt; maar komt op uit de Qt'ta van dien boom. Het is niet den boom goed maakt; maar het is de boom, die goed en

niet de

kracht in u

alle

die

heilig is door zijne ql^u ayCa, die is

het snoeimes,

waarmee

u heilig en goed maakt

vs. 19, 20.

De amozia

„om hun ongeloof). Dat i. de kleefstof, waarmede de tak wees steeds op uwe hoede, dat

ze zijn afgesneden (niet:

stand houdt is alleen door de itCazig d. aan den boom is verbonden. Daarom (po^ov uwe TtCczig niet in amazCa omsla. Let (vs. 21) op de tweeërlei werking Gods in dien boom: de ééne, zelfde groeikracht van den boom werkt, waar zij niazig ontmoet, groeüng, opklimming en verdere vastheid van de tak doch op aniGzia stuitend, is afwerping, afval van de tak het gevolg, vs. 22, 23, Deze toestand der kerk is nog geen definitieve; het zegt u nog niet, dat ö»*/ eeuwig in den boom blijft, noch dat zi^ er eeuwig buiten blijven. Als er bij u aniazCa komt, dan gaat gij er weer af; als zijj (de Joden) niet in hunne dmczLa volharden, dan worden ze er weer ingezet. God, de hemelsche Landman, bezit de macht daartoe. Ja dat laatste zal zelfs nog gemakkelijker gaan dan uwe inenting; want zij zijn takken van denzelfden boom, zij zijn aan dien boom verwant. De (pvatg van den boom is verwant aan de liunne en daarom zal de kleving dier takken aan dien boom veel gemakkelijker gaan. (vs. 24). Daarna gaat de apostel in vs. 25 over tot de mededeeUng van het fivötij^ior. Tot nu toe heeft de apostel twee momenten aangetoond 1. a. dat de boom niet is verworpen, maar dezelfde gebleven;

gij

:

;

:

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 187

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's