Locus de Consummatione Saeculi - pagina 187
College-dictaat van een der studenten
185
College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). in de soort
van het ingeente
takje.
Dat kan hier
niet.
Immer,s er
sprake van, dat de stam of wortel wild zou zijn; neen
boom
ook de
worden zin.
rj
is
Qï^a kyta
hier
geen
en daarom
en de takken, die ingeënt worden, zijn op zichzelf onheilig, maar den heiligen boom. Het is dus eene inenting in omgekeerden
;
heilig in
Wanneer nu
die
boom, stoelende op de
loten
en verrijkt met de takken der
boom
vollen
wasdom
i9vri-
van zijne wateropnieuw opgeschoten
qi^a ècyut, verlost
wanneer
hebben verkregen
die
—
dan zal het blijken, dat die in den grond waren gezet. En de hemelsche Landman zal de goede takken onder die opgeschoten waterloten afsnijden en weer inzetten in den nu volwassen en met de takken der i'&vr] volgroeiden boom. (vs. 23). De QL^a ayia is de è-Aloyri zov @sov. Zij is heilig en daarom is ook de boom heilig. Maar wat gebeurt? Zie vs. 17 gij zijt van oorsprong een wilde olijfboom; uit genade wordt gij ingeënt in de plaats der afgebroken takken, nu zijt gij mede deelachtig geworden xfjg Qï'^rjg zal zrig niózr]ros zfig slatag d. i. der genade, die opkomt uit de Qi^a, uit de verkieziuge Gods doch (vs, 18) nu moogt gij u daarop niet beroemen tegenover die afgehouwen takken. G-ij roemt zal
maar weer
afgesneden takk&n niet vermeld zijn geworden,
:
;
ten onrechte;
omgekeerd:
uwe bekeering,
boom wordt zóó, omdat ^y erbij gekomen zijt; maar komt op uit de Qt'ta van dien boom. Het is niet den boom goed maakt; maar het is de boom, die goed en
niet de
kracht in u
alle
die
heilig is door zijne ql^u ayCa, die is
het snoeimes,
waarmee
u heilig en goed maakt
vs. 19, 20.
De amozia
„om hun ongeloof). Dat i. de kleefstof, waarmede de tak wees steeds op uwe hoede, dat
ze zijn afgesneden (niet:
stand houdt is alleen door de itCazig d. aan den boom is verbonden. Daarom (po^ov uwe TtCczig niet in amazCa omsla. Let (vs. 21) op de tweeërlei werking Gods in dien boom: de ééne, zelfde groeikracht van den boom werkt, waar zij niazig ontmoet, groeüng, opklimming en verdere vastheid van de tak doch op aniGzia stuitend, is afwerping, afval van de tak het gevolg, vs. 22, 23, Deze toestand der kerk is nog geen definitieve; het zegt u nog niet, dat ö»*/ eeuwig in den boom blijft, noch dat zi^ er eeuwig buiten blijven. Als er bij u aniazCa komt, dan gaat gij er weer af; als zijj (de Joden) niet in hunne dmczLa volharden, dan worden ze er weer ingezet. God, de hemelsche Landman, bezit de macht daartoe. Ja dat laatste zal zelfs nog gemakkelijker gaan dan uwe inenting; want zij zijn takken van denzelfden boom, zij zijn aan dien boom verwant. De (pvatg van den boom is verwant aan de liunne en daarom zal de kleving dier takken aan dien boom veel gemakkelijker gaan. (vs. 24). Daarna gaat de apostel in vs. 25 over tot de mededeeUng van het fivötij^ior. Tot nu toe heeft de apostel twee momenten aangetoond 1. a. dat de boom niet is verworpen, maar dezelfde gebleven;
gij
:
;
:
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
![Locus de Consummatione Saeculi - pagina 187](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/locus-de-consummatione-saeculi/1891/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's