GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 555

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 555

College-dictaat van een der studenten

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

223 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).

en opdat de prediking langs dezen weg haar voortgang hebbe. Dat mogelijk is, is een gevolg van de Instelling der Overheid. De schakel is dus deze God stelde de Overheid in, daardoor werd een ordelijke maatschappij mogelijk, daardoor kon de kerk van Christus een vast wereld,

dit alles

:

iverd er een

bestand krijgen, zoo

menschen

alle

Hiermee XI.

is

zalig

tot

ordelijke prediking mogelijk en ten slotte, dat

de kennis der waarheid komen.

de behandeling der loei classici ten

Hosea S

vs.

men

en 'Waarop

is,

worden en 4

omdat deze

zich

einde».

Alleen

is

nog

te wijzen op

plaats schijnbaar van tegenovergestelde strekking

ram Anabaptistische

zijde beroept,

ingaande tegen onze

voorstelling. Zij hebben koningen gemaakt,

maar uit

ik

ken

zilver

ze niet. Dit

maar

niet

uit

en goud, want

dit

duidt het

Mij;

zij

hebben vorsten gesteld,

maken van afgodsbeelden parallelisme aan. Daarom nu zullen

nu wordt vergeleken

bij

't

ze uitgeroeid worden.

De

is deze er zijn goden en koningen, evenals er is een God en De menschen verwerpen den eenigen en waarachtigen God en stellen afgoden in zijn plaats, die niet God zijn. Hier is er wel sprake van, dat men religieus is, want de Heidenen zijn veel vromer dan de meeste Christenen, maar ze wilden God niet dienen naar Zijn Wil en gebod en stelden zich daarom zelf goden. Evenzoo is het, wat den Magistraat betreft. De Heidensche volken hebben alle overheden. (Cf. b.v. den koning van Dahomey). De ordinantiën van de overheden zijn bij hen veel strenger dan ons. Kruipend wordt b.v. de last van een minister overgebracht. Het bij ceremonieel is er enorm sterk uitgesproken. Er bestaat bij hen veel meer ontzag voor de Overheid dan bij de Amsterdamsche jeugd voor de politie. Dit verschil bestaat er evenwel, dat waar de Heidenen in plaats van den waren God een valschen God stellen, ze op dezelfde wijze een' valschen magistraat stellen in plaats van den ivaren magistraat. De magistraat wordt dus in dit vers niet verworpen, maar het karakter, dat men in die Overheid heeft. De magistraten hier bedoeld zijn er niet Siu xbv v.vqiov, maar ze laten zich zelf aanbidden evenals de koning van Babel en divus Augustus zich lieten aanbidden. Dan is er een valsch koningschap opgericht tot verheerlijking van den vorst zelf en niet opdat de Overheid did-Aovog rov @sov zou zijn. Daarom zegt God de Heere: „de macht, die zij uitoefenen, staat niet met Mij in gemeenschap." Men mag dus niet te werk gaan zooals de Anabaptisten, die alleen het 1 deel van dit vers nemen, maar men moet ook het 2'ie gedeelte van dit vers bezien. Parallelisme bestaat er, als dezelfde zaak twee malen op verschillende

een

parallel

:

koning.

wijze wordt uitgedrukt.

Nu

de zaak

zelf.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 555

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's