Locus de Consummatione Saeculi - pagina 555
College-dictaat van een der studenten
223 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).
en opdat de prediking langs dezen weg haar voortgang hebbe. Dat mogelijk is, is een gevolg van de Instelling der Overheid. De schakel is dus deze God stelde de Overheid in, daardoor werd een ordelijke maatschappij mogelijk, daardoor kon de kerk van Christus een vast wereld,
dit alles
:
iverd er een
bestand krijgen, zoo
menschen
alle
Hiermee XI.
is
zalig
tot
ordelijke prediking mogelijk en ten slotte, dat
de kennis der waarheid komen.
de behandeling der loei classici ten
Hosea S
vs.
men
en 'Waarop
is,
worden en 4
omdat deze
zich
einde».
Alleen
is
nog
te wijzen op
plaats schijnbaar van tegenovergestelde strekking
ram Anabaptistische
zijde beroept,
ingaande tegen onze
voorstelling. Zij hebben koningen gemaakt,
maar uit
ik
ken
zilver
ze niet. Dit
maar
niet
uit
en goud, want
dit
duidt het
Mij;
zij
hebben vorsten gesteld,
maken van afgodsbeelden parallelisme aan. Daarom nu zullen
nu wordt vergeleken
bij
't
ze uitgeroeid worden.
De
is deze er zijn goden en koningen, evenals er is een God en De menschen verwerpen den eenigen en waarachtigen God en stellen afgoden in zijn plaats, die niet God zijn. Hier is er wel sprake van, dat men religieus is, want de Heidenen zijn veel vromer dan de meeste Christenen, maar ze wilden God niet dienen naar Zijn Wil en gebod en stelden zich daarom zelf goden. Evenzoo is het, wat den Magistraat betreft. De Heidensche volken hebben alle overheden. (Cf. b.v. den koning van Dahomey). De ordinantiën van de overheden zijn bij hen veel strenger dan ons. Kruipend wordt b.v. de last van een minister overgebracht. Het bij ceremonieel is er enorm sterk uitgesproken. Er bestaat bij hen veel meer ontzag voor de Overheid dan bij de Amsterdamsche jeugd voor de politie. Dit verschil bestaat er evenwel, dat waar de Heidenen in plaats van den waren God een valschen God stellen, ze op dezelfde wijze een' valschen magistraat stellen in plaats van den ivaren magistraat. De magistraat wordt dus in dit vers niet verworpen, maar het karakter, dat men in die Overheid heeft. De magistraten hier bedoeld zijn er niet Siu xbv v.vqiov, maar ze laten zich zelf aanbidden evenals de koning van Babel en divus Augustus zich lieten aanbidden. Dan is er een valsch koningschap opgericht tot verheerlijking van den vorst zelf en niet opdat de Overheid did-Aovog rov @sov zou zijn. Daarom zegt God de Heere: „de macht, die zij uitoefenen, staat niet met Mij in gemeenschap." Men mag dus niet te werk gaan zooals de Anabaptisten, die alleen het 1 deel van dit vers nemen, maar men moet ook het 2'ie gedeelte van dit vers bezien. Parallelisme bestaat er, als dezelfde zaak twee malen op verschillende
een
parallel
:
koning.
wijze wordt uitgedrukt.
Nu
de zaak
zelf.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
![Locus de Consummatione Saeculi - pagina 555](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/locus-de-consummatione-saeculi/1891/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's