GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 23

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 23

College-dictaat van een der studenten

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

21

College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). het

levend geslacht wordt gezegd, dat

toen

worden overgebracht

onverderfelijkheid zullen

zij ;

op eens in den t-oestand der

dat

zij

dus den dood niet zien

zullen.

Kom.

13

:

Filipp. 4

:

11.

5

Thess. 4

1

:

ó

KvQiog èyyvg.

17

cf.

Cor. 15

1

:

51.

De geheele roep van het Maranatha,

die de apostolische schriften doorgaat

aan het slot der Openb. „kom haastig" is de bede der bruid, die uitgaat naar haren bruidegom, een geroep, dat altoos stil doorgaat. En opdat we deze geestelijke voorstelling niet chronologisch zouden opvatten, bestrijden de apostelen die chronologische berekeningen opzettelijk cf. den tweeden brief van Petrus, die juist daaraan zijn ontstaan heeft te danken. De Heere Jezus zelf heeft dit aanstaande zijner komst even stellig uitgesproken. We moeten ons dus ook op Hem beroepen. 17 en 1 Cor. Matth. 16 28 geheel in overeenstemming met 1 Thess. 4 15 51 waar het bepaald wordt binnen den kring van het toen levend geslacht; Mare. 9 1 en Luk. 9 27 zijn daarvan de parallelplaatsen. en de bede,

;

:

:

:

:

Joh. 21

:

:

23

expres

omdat de broederen

om uit

de

chronologische

opvatting te bestrijden;

juist

het door Jezus gezegde ten opzichte van Johannes

'de verkeerde gevolgtrekking

hadden gemaakt, dat

hij

de parousie zou beleven.

De chronologische opvatting wordt hier beslist afgewezen. Matth. 24 34 weer gesteld binnen den kring van het toen levend geslacht terwijl naar luid van Matth. 26 64 het Sanhedrin, waarvoor de Heer wordt geroepen. Hem zelf hoort zeggen: „van nu aan zult gij zien den Zoon des menschen komende op de wolken des hemels." VI. De vraag is nu, of deze verschillende gezegden als membra cUsjeda voor ons liggen of wel, of soms 't verband, waarin ze voorkomen ons den :

;

:

in de hand geeft tot opheffing van deze schijnbare tegenstrijdigheid? Dat hier tegenstrijdigheid schijnt te bestaan heeft alleen daarin haar oorzaak,

sleutel

dat

men

de

heteekenis

der

Israëlietische

bedeeling

als

symboliek der eemvige

De bedeeling van Israël is ten finale afgesloten met de verwoesting van Jeruzalem. Dat is maar niet een moment, neen, het is een afsluitend moment. De geheele bedeeling van Israël bedeeling

is in

te

veel

uit

het oog heeft verloren.

de geschiedenis der volkeren ingeschoven,

is

een historisch enclave,

geen

Het draagt ook wel een historisch karakter, maar is allereerst symbolisch, wijst heen naar de komst van den Christus en moet dus door deze komst ten einde spoeden. Doch juist als symbool praefigureert het ook de verschillende stadiën van de geschiedenis van den xoafio?. De Messias komt als Israëls koning en gaat daarom zelf eerst in den symbolischen vorm

pars

historiae.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 23

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's