Locus de Consummatione Saeculi - pagina 736
College-dictaat van een der studenten
404 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).
was een koning, hetgeen men bewijst nit Dcut. SS vs. 4, 5 is. De KanUeekenmg laat Hij met een hoofdletter schrijven. En Hij ivas Koning in Jcschurun moet dan niet van Mozes, maar van God den Heere aldus verstaan worden. De Roontsclic kerk past deze woorden toe op den Magistraat en zegt daarom, dat Mozes koning in Jeschurun was. Daargelaten nu de vraag, of hier God de Heere
Men
zegt Mozes
op een wijze, die zoo mechaniscli mogelijk
Mozes bedoeld
of
bestond, dat dus
stemt
zoo
is,
blijft
toch altijd dit waar, dat in Israël de theocratie
God Koning was over
Israël en
Mozes
Zijn dienaar. Iedereen
dat Mozes als dienaar des Heeren zoowel minister Dei in sacris als
toe,
was. Hieruit nu wil
in ijoliticis in politicis
men
afleiden, dat,
waar Mozes
als minister Dei
tevens in sacris optrad, zoo ook de koningen der aarde in
politicis
regeerend ook in sacris moeten optreden.
2\ Op
DcLvid,
die niet alleen het volk geregeerd heeft,
maar ook de ark
heeft teruggehaald,
ze naar Jeruzalem bracht en opvoerde naar den berg Zion. David zelf bij
was ook
de inwijding tegenwoordig en heeft ze tot op zekere hoogte zelf bewerk-
Ten tweede
stelligd.
Levieten,
stelde
hij
riep hij een ordening in het leven voor den dienst der zangkoren in en wachters aan de deuren en maakte hij
bepalingen in zake de sacra.
Kron. 15
Cf.
1
3.
Op Sal 07710,
die
als
rs.
16,
I Kron. 2S
vs.
6.
tenqiel bouwde, rijkdommen en schatten aanbracht en alzoo op allerlei
koning veel voor den eeredienst heeft gezorgd, een
sieradiën, geschenken,
Verder wijst men dat in Jeruzalem was opgericht, weer omverwierp, opdat de dienst van Jehova alleen in Jeruzalem zou bestaan op JosapJtat, die toen de kerk te Jeruzalem vervallen was, zelf als koninklijk reformator de reformatie ter hand nam {2 Kron. 19) op Joas, 2 Kon 12 vs. 4, die, toen de tempel gescheurd en ontredderd was, zelf daarvoor de gelden verzameld heeft om hem te herstellen; op Hiskia, 2 Kon. 18, die de hoogten en afgodentempels in Jeruzalem en wijze zich
met de sacra
inliet.
op Asa, die het vreemde
altaa?-,
;
;
omstreken omver geworpen heeft; en op Josia, die blijkens 2 Kon. 2S het teruggevonden Wetboek op zijn koninklijk gezag voor de ooren van het volk liet voorlezen. En nu komt verder de aap uit de mouw, wanneer men zich l)eroept op do keizers Constantijn, Theodosius, Arcadius en Honorius, welke keizers niet alleen zelf allerlei zaken ten opzichte van de kerk gedaan hebben, [Ccmstanlijn tocli riep zelf het concilie van Nicea bijeen, woonde het bij en hield zelf toespraken tot de bisschoppen), maar ook — en dit is de eigenlijke pointe der zaak — bestaan
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's