Locus de Consummatione Saeculi - pagina 534
College-dictaat van een der studenten
202 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). Bij de eerste voorstelling, die feitelijk de Roomsche was, al durfde Rome ook niet openlijk voor uitkomen, liggen de koningen en hisschoppen op ééne Ivjn. De bisschop staat als kerkvorst naast den staatsvorst. Rome stelde er 1.
er
prijs
want daarmee juist stelden met de koningen. Voor den keizer, als boven werd dan een exceptie gemaakt. Het gevaar hierbij is:
dat een bisschop wereldlijk gezag had,
op,
de bisschoppen op gelijke
zij
de koningen staande,
P,
2.
lijn
het burgerlvjk leven onder den kerkelyjken invloed komt en aan de geaardheid en de natuur van den burgerstaat geweld wordt aangedaan, zooals dan ook in alle Roomsche landen geschiedt;
dat
wanneer kerkelijke en burgerlijke macht op rang gesteld worden,
dat,
de kerk een ivereldsch karakter aanneemt en de bisschoppen binnen de
kerk als overheid optreden, zoodat
men
de voorstelling
aarde in de kerk eene overheid bestaat. Christus
is
krijgt,
dat er op
dan Suzerein, maar
de bisschoppen zijn met souverein en overheidsgezag bekleed. Ditzelfde
men
vindt
men
ook in de Synodale Genootschapskerk. Daar laat maar is er een overheid aangesteld in
Christus niet Zelf regeeren,
het Synodaal Bestuur.
het tioeede schema wordt Jiet kerkelijk wezen op zij gedrongen. Het koningschap van Christus vervalt geheel, de kerk heeft geen zelfstandig bestaan, is niet meer het regnum Christi, Christus is geen Rex, maar de kerk is een tak van den staatsdienst geworden. Evenals de mensch uit ziel en lichaam bestaat, zoo ook is er in den staat een geestelijk en stoffelijk orgaan. Deze twee takken van staatsdienst staan onder de Overheid van het land, die èn 2^.
Bij
de burgemeesters èn de rechters èn de predikanten aanstelt.
Oldenbarneveld heeft wel nooit gevraagd, dat de magistraat de predikanten zou aanstellen 't ging alleen maar om het recht van aanstellen. Op dezelfde lijn werden de burgemeesters door de vroedschappen gekozen. De approbatie moesten ze van de Overheid hebben. Dan eerst waren ze dienaren van de ;
Staatsoverheid.
In de Synodale hiërarchie worden althans onder de orthodoxen het eerste en Haar eigenlijke opkomst was eene vermenging, daar
tweede schema vey^mengd.
het instituut van
hoogheid digen
1816 uitging van den koning en landsoverheid. Deze overI zich aanmatigde, was een zon-
over de kerk, die koning Willem
tegen Christus, omdat
hij
Christus' koninkrijk op
zij
zette.
De schuld
evenwel niet alleen bij den koning, maar vooral bij de predikanten, die hem hierop niet gewezen hebben. Ds. Molenaar zag dit kwaad in, verzette zich, maar heeft ten slotte het hoofd voor koning Willem I gebogen. De voorstelling der synodaal-orthodoxen is, dat de koning zijn macht van Christus heeft en zoo ook over de kerk haar moet uitoefenen. ligt
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's