GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 534

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 534

College-dictaat van een der studenten

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

202 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). Bij de eerste voorstelling, die feitelijk de Roomsche was, al durfde Rome ook niet openlijk voor uitkomen, liggen de koningen en hisschoppen op ééne Ivjn. De bisschop staat als kerkvorst naast den staatsvorst. Rome stelde er 1.

er

prijs

want daarmee juist stelden met de koningen. Voor den keizer, als boven werd dan een exceptie gemaakt. Het gevaar hierbij is:

dat een bisschop wereldlijk gezag had,

op,

de bisschoppen op gelijke

zij

de koningen staande,

P,

2.

lijn

het burgerlvjk leven onder den kerkelyjken invloed komt en aan de geaardheid en de natuur van den burgerstaat geweld wordt aangedaan, zooals dan ook in alle Roomsche landen geschiedt;

dat

wanneer kerkelijke en burgerlijke macht op rang gesteld worden,

dat,

de kerk een ivereldsch karakter aanneemt en de bisschoppen binnen de

kerk als overheid optreden, zoodat

men

de voorstelling

aarde in de kerk eene overheid bestaat. Christus

is

krijgt,

dat er op

dan Suzerein, maar

de bisschoppen zijn met souverein en overheidsgezag bekleed. Ditzelfde

men

vindt

men

ook in de Synodale Genootschapskerk. Daar laat maar is er een overheid aangesteld in

Christus niet Zelf regeeren,

het Synodaal Bestuur.

het tioeede schema wordt Jiet kerkelijk wezen op zij gedrongen. Het koningschap van Christus vervalt geheel, de kerk heeft geen zelfstandig bestaan, is niet meer het regnum Christi, Christus is geen Rex, maar de kerk is een tak van den staatsdienst geworden. Evenals de mensch uit ziel en lichaam bestaat, zoo ook is er in den staat een geestelijk en stoffelijk orgaan. Deze twee takken van staatsdienst staan onder de Overheid van het land, die èn 2^.

Bij

de burgemeesters èn de rechters èn de predikanten aanstelt.

Oldenbarneveld heeft wel nooit gevraagd, dat de magistraat de predikanten zou aanstellen 't ging alleen maar om het recht van aanstellen. Op dezelfde lijn werden de burgemeesters door de vroedschappen gekozen. De approbatie moesten ze van de Overheid hebben. Dan eerst waren ze dienaren van de ;

Staatsoverheid.

In de Synodale hiërarchie worden althans onder de orthodoxen het eerste en Haar eigenlijke opkomst was eene vermenging, daar

tweede schema vey^mengd.

het instituut van

hoogheid digen

1816 uitging van den koning en landsoverheid. Deze overI zich aanmatigde, was een zon-

over de kerk, die koning Willem

tegen Christus, omdat

hij

Christus' koninkrijk op

zij

zette.

De schuld

evenwel niet alleen bij den koning, maar vooral bij de predikanten, die hem hierop niet gewezen hebben. Ds. Molenaar zag dit kwaad in, verzette zich, maar heeft ten slotte het hoofd voor koning Willem I gebogen. De voorstelling der synodaal-orthodoxen is, dat de koning zijn macht van Christus heeft en zoo ook over de kerk haar moet uitoefenen. ligt

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 534

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's