GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 450

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 450

College-dictaat van een der studenten

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

118

College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).

daarna in Australië zijn, om dan weer tot Azië terug te Iceeren ? Zal de beschaving altijd in een cirkel zich blijven bewegen ? Een dramatisch dichter zou men veroordeelen, als hij drama's zonder centrum gaf, waarbij men telkens

maar voortging, zonder dat men het geheel kan concipieeren. In een drama moet eenheid zijn, motieven en een finale, waarom dat alles zoo plaats grijpt. Dit xéloq. kaii de literarischa faculteit buiten de bijzondere Openbaring ons niet geven.

Men

verstaat er onder, wat

uitvoerige

men

bij

de Chineezen vindt.

geschiedenis van eeuwen her,

Deze hebben een

waarbij de eene keizer den andere

Waartoe dat

alles, waartoe dan eindelooze repetitie waar geen actie inzit; zoo is het geen geschiedenis, raaa]* een kroniek, evenals een dichter, die gedichten maakt zonder eenheid van gedachten en conceptie volstrekt geen aanspraak heeft op den naam poëet. Dat wordt er van de geschiedenis als niet gerekend wordt met het werk der Schepping, met den zondeval, de leiding van het volk Israël, de overlating van dat volk aan de Heidenen, zijne terugvoering uit de ballingschap, met het kruis van Golgotha en met het opkomen der Christelijke kerk dat wordt er van, als men wegneemt, wat de Openbaring te zien geeft in het einde der dagen, als de Heere wederkomt op de wolken ten oordeel; de geschiedenis is dan geen drama meer, geen levende gedachte, geen eenheid, die bezielt.

volgt,

een

al die

zijn

eentonigheid,

die

steeds

voortduurt.

geslachten later er geweest? Het

is

niets

;

Be philosophisclie groep. wat van de philologische en historische groep geldt, geldt in nog sterker mate van de philosophisclie groep. Dit behoeft hier niet breed uitgemeten, omdat iedereen dit bij de pliilosophie gevoelt. Alle philosophie is tot dusver geweest öf atheïstisch of deïstisch of pantheïstisch, is dus tot nu toe altijd van de waarheid afgeweken, 't Eene stelsel heeft eindeloos 't andere verdrongen en tot nu toe deden de philosophen nooit moeite om wetenschappelijk een inzicht 't zij in den oorsprong 't zij in de bestemming van het bestand der 3.

Dit,

dingen te geven,

en

't

Is repetitie

herhaald, in nieuwe

van vier mogelijkheden,

vormen voorgesteld schoon

weer voorbij is. Denk er bv. aan, onder wat

illusiën deze

die telkens gerepeteerd

schitteren totdat ook dat

eeuw met de

school van

Kant

begon, en hoe na

hem

Schopenhauer en

daarnaast de school van Herbart zijn opgekomen; hoe dat

de scholen van Fichte, Schelling, Hegel, von Hartmann,

zoodat men nu, in plaats van met philosophie, zich liever bezighoudt met geschiedenis der philosophie; hoe men naar Kant terug wil en ook naar Aristoteles zooals de school van Trendelenburg, omdat die weg veel

alles verbruikt

zekerder gaat.

is,

Men

gevoelt dan, dat de wetenschap als zoodanig ons geen stap

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 450

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's