Locus de Consummatione Saeculi - pagina 450
College-dictaat van een der studenten
118
College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).
daarna in Australië zijn, om dan weer tot Azië terug te Iceeren ? Zal de beschaving altijd in een cirkel zich blijven bewegen ? Een dramatisch dichter zou men veroordeelen, als hij drama's zonder centrum gaf, waarbij men telkens
maar voortging, zonder dat men het geheel kan concipieeren. In een drama moet eenheid zijn, motieven en een finale, waarom dat alles zoo plaats grijpt. Dit xéloq. kaii de literarischa faculteit buiten de bijzondere Openbaring ons niet geven.
Men
verstaat er onder, wat
uitvoerige
men
bij
de Chineezen vindt.
geschiedenis van eeuwen her,
Deze hebben een
waarbij de eene keizer den andere
Waartoe dat
alles, waartoe dan eindelooze repetitie waar geen actie inzit; zoo is het geen geschiedenis, raaa]* een kroniek, evenals een dichter, die gedichten maakt zonder eenheid van gedachten en conceptie volstrekt geen aanspraak heeft op den naam poëet. Dat wordt er van de geschiedenis als niet gerekend wordt met het werk der Schepping, met den zondeval, de leiding van het volk Israël, de overlating van dat volk aan de Heidenen, zijne terugvoering uit de ballingschap, met het kruis van Golgotha en met het opkomen der Christelijke kerk dat wordt er van, als men wegneemt, wat de Openbaring te zien geeft in het einde der dagen, als de Heere wederkomt op de wolken ten oordeel; de geschiedenis is dan geen drama meer, geen levende gedachte, geen eenheid, die bezielt.
volgt,
een
al die
zijn
eentonigheid,
die
steeds
voortduurt.
geslachten later er geweest? Het
is
niets
;
Be philosophisclie groep. wat van de philologische en historische groep geldt, geldt in nog sterker mate van de philosophisclie groep. Dit behoeft hier niet breed uitgemeten, omdat iedereen dit bij de pliilosophie gevoelt. Alle philosophie is tot dusver geweest öf atheïstisch of deïstisch of pantheïstisch, is dus tot nu toe altijd van de waarheid afgeweken, 't Eene stelsel heeft eindeloos 't andere verdrongen en tot nu toe deden de philosophen nooit moeite om wetenschappelijk een inzicht 't zij in den oorsprong 't zij in de bestemming van het bestand der 3.
Dit,
dingen te geven,
en
't
Is repetitie
herhaald, in nieuwe
van vier mogelijkheden,
vormen voorgesteld schoon
weer voorbij is. Denk er bv. aan, onder wat
illusiën deze
die telkens gerepeteerd
schitteren totdat ook dat
eeuw met de
school van
Kant
begon, en hoe na
hem
Schopenhauer en
daarnaast de school van Herbart zijn opgekomen; hoe dat
de scholen van Fichte, Schelling, Hegel, von Hartmann,
zoodat men nu, in plaats van met philosophie, zich liever bezighoudt met geschiedenis der philosophie; hoe men naar Kant terug wil en ook naar Aristoteles zooals de school van Trendelenburg, omdat die weg veel
alles verbruikt
zekerder gaat.
is,
Men
gevoelt dan, dat de wetenschap als zoodanig ons geen stap
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
![Locus de Consummatione Saeculi - pagina 450](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/locus-de-consummatione-saeculi/1891/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's