Locus de Consummatione Saeculi - pagina 356
College-dictaat van een der studenten
24
College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).
wereld
deze
geheel
tot
aanzijn riep, in stand lioudt en teleologisch naar een
bepaald doel heenleidt, dan merken
we
op, dat in het raadsbesluit
Gods nog
andore dingen liggen opgesloten dan alleen zaliging der uitverkorenen. Op dit standpunt komt er ruimte en plaats voor Gratia communis. Dan eerst kan
men den
wortel blootleggen, waaruit alle menschelijke wetenschap en kunst
op literarisch, medisch, juridisch en natuurkundig gebied opdoemt. Zoo wordt duidelijk, hoe er op de wereld buiten de uitverkorenen iets zijn kan. wat voor
God belang
Om
heeft.
grondgedachte van de Gratia communis duidelijk te maken dient het volgende. God had tot den oorspronkelijken mensch gezegd „ten dage als gvj daarvan eet, zult gij den dood sterven" (Gen. 2 vs. 17). n"|QP niO, een uitdrukde
:
Hebreeuwsch niets minder aanduidt dan den absoluten door God uitgesproken, dat de zonde na zich zou sleepen algeheele verdelging en vernietiging en dat wel eo die, als de mensch daarvan at. Gerekend dus buiten de Gratia communis, lag in dit iudicium Dei alleen dit, dat op den dag, waarop de mensch in opstand zou komen tegen king,
die
in
't
dood. Er was dus
onmiddellijk
God,
absolute
gevolg van zonde kon liun
in
zijn,
tragische
diep
daarom zoo aangrijpend en door voor hun zangen gekozen, omdat in
denkbeeld van gratia
elk
volgen. Dat zulke absolute executie
historie
Milten en Bilderdijk tot stof
wereld
zou
executie
toonde de engelenwereld. De gevallen engelen
is
uitgesloten. Bij
hen
is
zijn
dichters als die engelen-
niet op één punt
van gratia sprake. Gevolg w^as dan ook, dat op hetzelfde moment,
als in de engelenwereld de zonde insloop, de zondige engelen verloren gingen. Er was hen geen status medius. Het verderf is er aanstonds en. sleept alles met bij
zich mede.
Volgens de bedreiging in Gen. 2:17, zou dus aan de menschenwereld juist overkomen, wat overkomen is aan de engelenwereld, voor zoover ze van God afvielen, d. w. z. dat instantanément de volkomen energie van den dood zou hebben doorgewerkt. De mensch zou op eens uit het Paradijs ditzelfde zijn
ter helle zijn gevaren,
want
hel heteekent juist in zijn volle
beteekenis het door
doorwerken van de energie der zonde. De zonde werkt den dood. De zonde door geen Eemmschuh gehemmt werkt in eens door tot zijn rüog. niets gestuite
Dat
rélos is
de hel.
we ons Aan beide
om
wat Gratia waar de zonde een vuur is, dat met een doorgaande vlam de schepping zou hebben moeten verderven, de gratia een blusch- en stuitingsmiddel is, door God aangewend,
Op
Comm om op
dit
standpunt moeten
en Gratia
iSpec.
is.
plaatsen
is
dit
gemeen,
te verstaan, dat,
den doorgang van het verderf te temperen en tegen te houden. Dit wordt wijze ons duidelijk gemaakt in liet l)eeld van een typhus-
onderscheiden
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's