Locus de Consummatione Saeculi - pagina 727
College-dictaat van een der studenten
395 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). hier
aan Jozua opgelegd. Maar
ivil
men
onze Overheden moet ivorden opgelegd,
daaruit concludeeren, dat
dan zonden
1".
dit
ook aan
onze Overheden een even
God behoeven als Jozua kreeg, en toch, zulk eene openbaring ontvangen onze koningen niet. 2". Zouden onzo Overheden in dezelfde positie moeten verkeeren als Jozua, d. w. z. op dezelfde wijze moeten kunnen rekenen op de providentiëele leiding
rechlslreeksche openbaring van
en wondere ondersteuning des Heeren bij wat zij doen. De Heere toch zeide Jozua Zijn bijzondere wondere hulpe toe. Wanneer God de Heere nu door een daad van betooning van Zijne wóndermacht het zegel drukt op wat de Overheid doet, dan heeft dit gezag. Maar
onze Overheden ontbreekt die AVondermacht en zulk een steun wordt door niet toegezegd. Eveneens geldt hier, wat ook van Deui. 17 vs. 18—20
bij
God
want Jozua staat in de maken uit hetgeen geldt in de c. 2 Kon. 11 vs. 11-12.
aan gevolgtrekkingen
geldt,
Theocratie en het gaat niet
ie
Theocratie voor hetgeen geldt buiten de Theocratie.
De bewaard had, nam de oversten van honderd met de hoofdmannen en met de trawanten, maakte een verbond met hen, beëedigde hen in het huis des Heeren en toonde hun den zoon des konings (vs. 3). De trawanten nu riepen het koningskind tot hunnen In dit hoofdstuk wordt ons de zalving van Joas in den tempel vermeld.
priester Jojada, die het koningskind in den tempel
koning
Nu
uit.
men:
wordt de koning gekroond en bij de kroning symbool van macht uitgereikt. Er zijn hier tivee symbolen, 1 de kroon, die den koning wordt opgezet. 2*^. het boek van de torah, dat hem in handen wordt gegeven. Waar dit boek van de torah hem in handen wordt gegeven, beteekent dit, dat daarin voor den koning de regel van zijn gedrag wordt aangegeven. Om zoo te zeggen wordt de koning hier constitutioneel gebonden aan de torah van God. Dat dit zoo is, kan niet betwist. Wel betwisten ive daarentegen, dat er uit wordt
zegt
hem
in vs. 11 en 12
het
*'.
volgen zou, ivat
Wanneer
bij
men
er uit afleidt.
het sluiten van een huwelijk aan het echtpaar door de kerk
een Bijbel gegeven wordt, wil
om
dit niet
zeggen, dat
man
afgoderij uit te roeien en ketterij te weren,
en vrouw geroepen worden
maar
wel, dat
zij
uit dien Bijbel
moeten nemen, wat op hen als getrouwde personen in hun huwelijksleven betrekking heeft. Zoo kan men aan iedereen in elke betrekking een Bijbel geven met de bedoeling, dat hij daaruit zal nemen, wat hem aangaat, zoo voor een koning, dat hij in dat getuigenis vinden zal, wat er voor hem in staat geschreven en wat alleen aan hem opgedragen is. Dit alleen ligt in het uitwendige van dit symbool bij de zalving eens konings. Metterdaad toch ligt er voor
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's