Locus de Consummatione Saeculi - pagina 241
College-dictaat van een der studenten
239 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).
Een dubbel komen kunnen ze
nooit bewijzen.
Immers
in
Openb. 14 20 wordt wel
degelijk de wezenlijke imrousie bedoeld; en van de duizend
:
jaar. is eerst sprake
in Openb. 20.
Bovendien zitten practische
komen, zou
Hij
de
Chiliasten
voor eene logische moeielijkheid
in de
n.l.
nu JezusT' Immers om ten tweeden male te weer naar den hemel moeten varen. Doch dan wordt de heele
vraag:
,,'waa?-
blijft
parousie een spelletje.
Wij moeten dus eraan vasthouden, dat de parousie van cap. 14 de de ware, de laatste 4.
Een tweede
eenige.
is.
die
kwestie,
bij
de parousie ter sprake komt,
is
de vraag:
met wat Jezus zelf en de apostelen daarover verkondigd hebben? We vinden toch van hen tivee reeksen van uitdrukkingen, die schijnbaar met elkander in niet
Is
het
der
stellen
parousie aan het eind dezer bedeeling in strijd
strijd zijn. 1 6, 7, 8. Volgens deze uitspraak is dus noch bij de discipelen noch Jezus zelf de verwachting levende geweest op eene plotselinge komst. Mark. 13 32. Hetzelfde. Alleen de Vader kent die ure.
Hand.
:
bij
:
Luk. 12
40, 46.
:
Weer
de parousie als geheel onbekend voorgesteld.
van de wijze en dwaze maagden: xQovitovrog da bruidegom den tijd rekte, toefde, vertoefde; hvara^av naam %aï iyiü&svöov en dat duurt zóó lang, dat de kerk erbij in slaap valt. Luk. 19 23. Gfelijkenis van de talenten. Er is zulk een lange tijd verloopen, dat het talent rente had kunnen opbrengen. 20- 23. Petrus en de anderen hadden uit Jezus' zeggen omtrent Joh. 21 Johannes afgeleid, dat Jezus nog zou wederkomen, éér Johannes gestorven zou zijn. En zij hadden het misverstaan, zoodat Johannes zelf het verbetert. Al deze uitspraken wijzen op eene volkomen onzekerheid, wijzen eer op een uitstel, een vertoeven, dan op een spoedig op handen zijn van de wederkomst Matth. 25
5.
:
De
toen
zov vv^cpïov:
gelijkenis
de
:
:
:
des Heeren. Hiertegenover staan:
Deze uitdrukking kan niet slaan op de parousie blijkens den samenhang. Immers er is hier sprake van de missie der discipelen om Jezus in Israël aan te kondigen eene missie, die misschien een jaar geduurd heeft, want in een volgend caput lezen we reeds van hunne terugkomst. Matth. 16 28. Het komen van den Zoon des menschen in Zijn koninkrijk wordt hier aangeduid met eene zeer duidelijke tijdsbepaling n.l. van het toen Matth. 10
23.
:
;
:
levende geslacht. Doch, als Matth. 26
we nu :
64
liet
deze plaats vergelijken met l)ekende zeggen van Jezus
tot Kajafas,
dan
is alles
opge-
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's