GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 107

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 107

College-dictaat van een der studenten

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

105

College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).

De engelen nu zijn: met een

a. nvsvfiarcc

klaar, helder levend bewustzijn;

gemeenschap met elkander hebben; gemeenschap met God staan.

b.

nvsvfiara, die onderling

c:

nvsvfiata, die in actie zijn, in

Als nu Jezus zegt, dat de afgestorvenen als engelen zullen

zijn (Matth.

22

zoo volgt hieruit, dat de animae separatae zijn te beschouwen als begaafd bewustzijn, als gemeenschap lof

met elkander hebbende,

:

30)

met

als actie uitoefenende tot

en eere Gods.

Dit

bUvustzvjti

nu der nvsv^ara moet, evenals dat der

bewustzijn zijn dan dat, hetwelk we in is, „van zichzelf afweten"; weten, dat bewustzijn

waarin 't

Is

verscheidene

dit

leven hebben.

men

vormen aannemen^

ayyeXoi, een ander Bewustzijn hebben

men bestaat. Nu kan dat afhangen van den toestand,

en hoe die

we verkeeren. anders in een donker dan in een licht vertrek.

toch hangt het af van ons tastvermogen alleen.

In een donkere

Ons bewustzijn

kamer

in dit leven

wordt geheel gevormd door de waarneming van hetgeen om ons heen leeft en bestaat. Het bewustzijn van een kind komt op door de laagste zintuigen, door het tastvermogen, door het voelen van de moederborst. Het ontwikkelt zich geheel van de uitwendige wereld uit en daarna eerst rijst het dieper besef van zijn eigen bestaan op. Ons bewustzijn rust dan ook bijna uitsluitend op de waarneming der uitwendige dingen, van onze uiterlijke omgeving; en wanneer ons bewustzijn dieper gaat, wanneer we langzamerhand indringen in het hoogere, in God — dan wordt het geestelijk, maar dan ook reageert terstond onze uitwendige bewustzijnsvorm daartegen en zegt: daar is geen God. Vandaar de geheele strijd tusschen Rationalisme en Supranaturalisme, tusschen geloof en ongeloof. Doch nu spreekt het ook vanzelf, dat, waar ons bewustzijn vorm ontleent aan de uitwendige dingen, dat die uitwendige bewustheidsvorm wegvalt bij den dood, daar bij den dood alle zintuigen tot waarneming dier uitwendige dingen wegvallen: reuk en gezicht en gehoor en smaak en tastvermogen, alles is dan weg.

Maar — er komt een andere bewustzijns?;or/w in de plaats en deze is ons volkomen onbekend. Lazarus zelfs kon ons daarvan niets vertellen. Vandaar, dat

we

er slechts eene analogie voor hebben. In den sMq). Wat gebeurt er in den slaap? Dat weet niemand. Maar wel weten we, dat in ons „nachtbetvust-

soms herinneringen indringen

uit het gewone leven van personen, Altoos vormen, aan deze aardsche wereld ontleend. Dit toont, dat er in dat bewustzijn van "s nachts eene herinnering speelt uit het aardsche leven des daags. Maar van het grootste deel kan men

svju"

schrikbeelden

der

gedachten

enz.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 107

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's