Locus de Consummatione Saeculi - pagina 353
College-dictaat van een der studenten
21
College-dictaat van een der studenten (Dog-matiek). heid
en
recht.
representeert
Hij
Anabaptisten. Bij hen nooit eenig
hierin blijk,
het
nagedacht hebben. Wegens dit indifferentisme dogmatische oplossing te vrachten. De philosophische richtingen kunnen uit den doel
leiden.
philosophie laten
Even voor
bestaan
indifferent als het
de
kerk.
spirituaKstisch
standpunt
der
dat hun theologen over deze quaestie is
er
dan ook van hen geen
aai'd der zaak hier niet tot het Methodisme voor de overheid is, zoo de
Geen enkele philosoof heeft de kerk als zoodanig Bij Kant en Fichte komt de kerk voor als
gewaardeerd.
en
bruikbaar middel voor de voorloopige opvoeding der natie, als een kruk, die straks wordt weggeworpen, als ze niet meer noodig zal zijn. De philosophie vat de overheid als het absolute op, en is daarom niet in staat de relatie tusschen staat en kerk te waardeeren. Eesultaat van de voorafgaande bespreking is dus: dat alleen de
Calvinistische theologie een proeve tot oplossing van dit probleem kan geven. wel is waar, begonnen met formeel dogmatisch in zijn dwalen en over te nemen de gangbare beschouwing der Koomsche Christenheid. B.v. Calvijn zocht in Genève invloed op den raad der stad te verkrijgen, om zoo door de overheidsmacht 't volk te beheerschen. Zoo wilden ook de Pilgrimfathers in Amerika „Christelijke Societates" in 't leven roepen. Toch heeft er van meet af aan in het Calvinisme eene andere kiem gelegen, zij het ook verscholen, die er toe leidde om het Calvinisme niet alleen als theologische richting of kerkelijke openbaring te doen optreden, maar ook als vormende kracht voor 't maatschappelijk leven en dat van rijken en volkeren. Die kiem lag daarin, dat Calvijn aanstonds de tegenstelling tusschen Gratia Comm. en Spec. gevoeld heeft en ze, zij het ook op onvolkomen wijze, dogmatisch heeft uitgesproken. Gevolg hiervan was, dat in het Calvinistisch leven die kiem consequent doorwerkte en in Amerika, Nederland en Engeland vrucht droeg in het breken met de staatskerk en in de rijke en volle ontplooiing van het denkbeeld van een vrije kerk in een vrijen staat.
Het Calvinisme
eersten
is,
aanloop te
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's