Locus de Consummatione Saeculi - pagina 258
College-dictaat van een der studenten
25(3
College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).
Nog moeten we bespreken een tweede ^mnt: Openb. 19 11 s.s. Reeds was in het program in den hemel de parousie geteekend (cap. 14 14), maar liier wordt dit herhaald. Het is evenwel niet eene eenvoudige duplicatie; want er is verschil tusschen beide beschrijvingen en wel dit in cap. 14 4 wordt de parousie geteekend zonder meer ; tegenover den vijand. 19 11 „ „ „ „ „ „ b.
:
:
:
:
:
Het eerste was eenvoudig zijn verschijnen op aarde aan zijn volk. c. Een derde kwestie, die we nog te behandelen hebben is de passage, welke
we vinden
in:
Openb. 20:4 — 7. Eerst
Babyion; daarna de Antichrist met den draak wordt de laatste vijand, de oorsprong des kwaads, Satan zelf aangegrepen. Doch die aangrijping van Satan is maar voor een daarna worden er tronen gezet enz. En dan wordt Satan weer tijd, 1000 jaar losgelaten; hij stookt dan nog Gog en Magog op en daarna wordt hij voor goed in den poel geworpen. En dan komt in vs. 11 s.s. het laatste oordeel. dat staat vast. Die zéAt« tTtj mogen niet worden opgevat als duizend jaar hiërarch)
(den
valt
dan
en
:
;
—
Immers
:
en getallen in de Openbaringen hebben symbolische beteekenis; den Heei-e als 1000 jaar en duizend jaren als één dag. Wat is dan die symbolische beteekenis? Het is de chronologische aanduiding van het eeuivige. Wanneer hier gesproken wordt van eene tusschenperiode van duizend jaar, dan wordt daarmede eenvoudig dit aangeduid, dat van nu af de 1.
alle cijfers
2.
één dag
is bij
doch wijl ze dat doet, terwijl de KÓ6{iog er nog is, waar moet de uitdrukking voor die eeuwigheid chronologisch zijn. met deze duizend jaren bedoeld een lang gerekte tijd cf. vs. 6 Hiertusschen ligt een korte episode, die niet meer draagt het
eeuwigheid intreedt chronologie
Er
dus
niet
VS. 11
s.s.
is
met
is,
;
karakter van deze bedeeling, omdat de eeuwigheid begon.
Satan wordt gebonden het eeuwige
in;
zij
d.
i.
een chronologisch, een historisch karakter,
(vs. 21). De kerke Gods treedt dus meer met de zonde, met de wereld, met den
duizend jaren
heeft niets
Satan te maken.
Doch de beweging der volken is van dien aard, dat er moet onderscheiden tusschen twee groepen 1". die, welke in de menschelijke ontwikkeling meeleven; dat zijn de oecu:
menische; en 2**.
die.
Van voerde
Satan
welke daar
deze zij
laatste
rerstrooid buiten staan.
heeft
de
kerk
van Christus nooit
nooit strijd. Die buiten-oecumenische volkeren
gt'l>niikt<'
alleen de historische volken,
—
last gehad,
met hen
hebben geen
historie.
-
zette de
de historielooze niet
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's