GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

E voto Dordraceno - pagina 274

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

E voto Dordraceno - pagina 274

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

ZONDAG

262

maar

XI.

HOOFDSTUK

II.

het ligt v/el in het antitypisch karakter van dezen naam. Elke

naam

toch, die reeds gespiegeld v/as in een vroegeren, die

op iets uitwendigs zag, doelt en moet doelen op iets geestelijks. Anders kon hij geen in typen afgebeelde naam zijn. Zoo staat het dan vast, dat er op geestelijke verlossing in dezen naam gedoeld is; en geestelijk iemand redden uit een macht die hem gebonden houdt, kan niet anders beduiden dan juist wat de engel zei: „Hij zal zijn volk verlossen van hun zonde." Gelijk bij alle hemelsche, goddelijke uitlegging van het Oude Verbond in het Nieuwe, zoo vinden we dan ook hier bij den naam Jezus eene uitlegging, die zich én stipt aan den oorsprong van hef woord houdt, én tegelijk het geestelijk gebruik van dit woord toelicht. Doorzichtig duidelijk ligt in deze naamgeving van Jezus dan ook een goddelijk protest tegen de droomerijen der Ethische Vermiftelungs-theo-

gekomen zijn, om zondaren te maar om de goddelijke en menschelijke natuur saam te brengen

logen, als zou de Middelaar niet zoozeer

verlossen

en

verzoenen,

te

de tusschenschakel van zijn God-menschelijken

door

persoon; een stelling die

bij

de pantheïstische wijsgeeren, en volstrekt

de Heilige Schrift thuis hoort.

niet in

En ook hangende

valt hiermee de reeds

meermalen bestredene, en hiermee samen-

voorstelling, alsof de

Middelaar toch zou gekomen

menschelijk vleesch, ook

God

gaf den

al

ware

Adam

naam des Middelaars;

in

ons

wezen

uit-

zijn

niet gevallen.

dien

in

naam

lag zijn

gedrukt: en stipt heeft dus de belijdenis der kerk zich binnen de perken,

door dien naam gesteld,

naam

Zijn

is

te

bewegen.

Die

Jezus.

naam

beduidt,

God

verklaard

En hiermee is dus denkbeelden mengen wil in het aangrijpende denkbeeld

Verlosser van zonden. wijsgeerige

naar

elke ketterij

lossing van wie ongetroost in zijn zonde,

om

heeft.

afgesneden,

die

der Ver-

troost naar den Heilige roept.

is met dezen rijken, heerlijken naam dan op eenmaal het standbepaald dat de kerk tegenover den Christus en de Christus tegenpunt over de wereld inneemt. Met allen lof en alle hulde voor de uitnemendheid van zijn persoon en denkbeelden; met alle bewondering der wijsgeeren voor den eenvoud

Zoo

van

middel

zijn

om

de menschheid

herscheppen;

te

diepzinnige geleerdheid over den sleutel kruis

ligt,

Daar Hij

is

en

zelfs

der wereldhistorie,

maken hebben. en daar komt hij niet

met

die

in

alle

zijn

wil Jezus niets te hij

niet voor,

zoekt zondaren, en zijn volk wil

Vandaar dan ook dat elke

hij

voor.

van zonden verlossen.

richting in de kerk, die het in

allerlei

ge-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's

E voto Dordraceno - pagina 274

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's