GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

E voto Dordraceno - pagina 362

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

E voto Dordraceno - pagina 362

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

ZONDAG

350

HOOFDSTUK

XIII.

III.

DERDE HOOFDSTUK. 'i

En

Gods jegens ons geopeneeniggeboren Zoon gezonden

hierin is de liefde

baard, dat heeft,

in

God

zijnen

de wereld, opdat wij zouden leven door

Hem.

1

Joh. 4

:

9.

Tusschen het Zoonschap Gods, dat den Middelaar eigen is, en het uit genade verleend wordt, stelt de Catechismus deze tegenstelling: Dat de Middelaar van eeuwigheid tot eeuwigheid, naar zijn natuur, de uit den Vader geboren Zoon is; terwijl de verloste eerst geen kind is; maar het wordt; het wordt niet van nature, maar uit genade; en zulks niet door geboorte maar door aanneming. De grens tusschen deze twee trekt de Catechismus scherp, door te kindschap Gods dat ons

zeggen, dat Christus, wat Hij

is,

alleen

de eenige natuurlijke Zone Gods

is.

„Daarom

dat Christus alleen

is."

Terwijl de band tusschen het Zoonschap van

den Middelaar en ons

kindschap enkel daarin wordt aangewezen, dat wij tot kinderen Gods worden aangenomen om Zijnentwil. Hoe hebben we dit nu in ons bewustzijn op te nemen ? Begrijpen kan uiterdaad niemand deze mysteriën Ze schuilen weg in de diepste verborgenheden van alle wezen en alle zijn, en een schepsel dat zich vermat om met zijn creatuurlijk begrip deze wondere geheimnissen van het eeuwige Wezen te willen bevatten en omvatten, zou zelf worden bevangen met waanzinnigheid. Maar al kunnen wij ze noch begrijpen noch !

bevatten, heel iets anders

op te nemen. Voor meer dan één

het

is

om

deze heilige dingen

in

ons bewust-

zijn

zijn

deze heiligheden slechts klanken zonder

zin,

namen zonder beteekenis voor zijn besef, en dies nutten ze hem niet. ons daarom niet slechts vergund is, maar wat we zelfs moeten doen, is, ons rekenschap te geven van wat we zeggen, in woorden wel

en

Wat

te

onderscheiden en alzoo af

te

snijden alle onwaarheid.

Vandaar de belijdenis van Christus' kerk. Een belijdenis begrijpt niet en verklaart niet de verborgenheden, maar spreekt ze uit en stelt ze ordelijk voor, en heeft om dat te kunnen doen zich eerst rekenschap moeten geven van de verhoudingen en de woorden. En zoo nu

is

ook

hier naar de

Geloofsforma die op naam van Atha-

nasius loopt, ten opzichte van het mysterie der Drievuldigheid beleden:

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's

E voto Dordraceno - pagina 362

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's