De verflauwing der grenzen - pagina 79
Rede bij de overdracht van het rectoraat aan de Vrije Universiteit op 20 october 1892
11 SCHULER.
52)
O.
De naam
71.
p.
1.
ook de nu pas overleden Renan
De bekende
53)
het
hij
en
is;
en
theïst was. Cf. o.
81
p.
1.
Dr.
en vooral JascHE,
maken of de
komen
o.
p. 9
1.
;
o.
1.
Zie ook
p. 61.
52—107. Vandaar
p.
men
Maret,
o.
nooit inductief
dat Spinoza pan-
zelfs
p. 29;
1.
Hodge, System^ Theolog}\ Londen
Dr.
1878.
tevens de moeielijkheid,
Maver,
I. p.
om
299
waren.
pantheïstisch
indeeling
Cf. Dr.
Chantepie de la Saussaye,
op mijn weg, hierop
in te
voce en Romang,
in
Ook
p. 275.
I.
an het Pantheïsme nog verre van
\
Herzog, Real Ene. der Theol.
o.
1.
staat de sche-
Zie B. Ulrici in
vast.
p. 26.
Het
lag niet
gaan, daar niet het Pantheïsme, maar de Verflau-
wing der grenzen mijn onderwerp
is,
door mij de nota characteristica van
en
juist in het uitwisschen der
grenzen
Pantheïsme gezien wordt.
alle
Dat de wezenlijk onderscheidende karaktertrek van het Pantheïsme
54)
dan
in niets anders
Ook
opinie.
de uitwissching der grenzen schuilt,
in
Dr. Schmidt,
o.
1.
p.
is
Vorhandensein Verschiedenheit
Natur der Dinge
in der
man immer
welchen
will,
mijn
ist
die welche das
Gegensaizes oder Dualismus., einer absoluien
absohiien
eities
niet alleen
62, zegt: »Diejenige Ansicht nuii, von der
wir reden, und deren Bestreitung wir uns vorgesetzt haben,
Der Gegensatz mag
langnel.
sein,
Gott und Welt, zwischen Sein und
der zwischen
Denken, Idealem und Realem, Geist und Materie, Ich und Nicht-Ich, Subjekt
und
Objekt,
u.
welche
geben,
behaupten,
machten, »/«
ihren
s.
w.
so hat es in Beziehung auf einen jeden Ansichten ge-
;
denselben
dasz
jede
für
beiden
und wenn auch
auch wohl, wie
p.
1858.
55)
man
9 en 21;
nicht für absolut erklarten
Entgegengesetzten
in der
eine
Erscheinung und auszerlich getrennt, doch Solche Ansichten kann
seien.
Art derselben
in
Einleitting
Namen
unserer
Cf General Sketch of
Froschhammer,
und
;
doch nur eine Einheit aus-
Zeit
Pantli.
in
die
man
der All-Eins- Lehre,
II.
genannt hat, der p.
280; Schuler,
Philosophie.,
Munchen
p 417. Het geroep
menschen, het en de
rela/h\
Rechte durch den allgemeinen
Identitatslehre bezeichnen." 1.
blosz
Grimde mid Wesen" nur Eins
unstreitig mit vollem
o.
;
uit te
godsdienstige voorstellingen der oude Egyptenaren, Babyloniërs
Lehrbuch der Religioiisf^esdikhte. Freib. 1887. matische
moeilijkheid van een
dat
is,
Herder ontkende
kan.
Schmidt,
S.
I.
metterdaad
enz.,
De
Kraus.
J.
773-
p.
dat bijna geen enkel pantheïst weten wil, dat
1.
zoo principieel onbegrensd
begrip
ScHULE,
;
C.
waar
voorstelling,
dat het Pantheïsme, krachtens zijn natuur, zoovele variatiën
2.
als
een begripsbepaling
tot
natuurlijk een zin-
is
Revue des deux mondes 1863.
in deelde. Zie
uitdrukking van
definitie schuilt in tweeërlei:
toelaat,
Fortschritts-gott
ïwordenden" God van het Pantheïsme; een
speling op den
uit dit
om
sgelijkheid'',
geestelijk
zoowel
waar
feitelijk in
als het lichamelijk
geroep voortkomende neiging
de natuur en ook onder
bestaan geheel ongelijk
tot nivelleer ing.^
was
in de
is,
Fransche
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892
Abraham Kuyper Collection | 104 Pagina's
![De verflauwing der grenzen - pagina 79](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/de-verflauwing-der-grenzen/1892/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892
Abraham Kuyper Collection | 104 Pagina's