GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 268

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 268

Derde deel

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

270

ZOXD.

XXXI. HOOFDSTUK IV

tusschen de onzichtbare en de zichtbare kerk laten

derscheid

te loor gaan.

De Hervormers, zoowel Luther als Calvijn, hebben op dit onderscheid weer vollen nadruk gelegd. En daarom voegt het ons, als zonen der Hervorming, ons van de beteekenis van dit leerstuk weer helder bewust te worden. Daarbij sta op den vooogrond, dat de onzichtbare kerk niet hetzelfde

moeten wel onderscheiden.

als het Koninkrijk der hemelen. Beide begrippen

^ Het Koninkrijk eigenlijken

hemelen namelijk, of

der

wel

en

zin,

absolute Rijk.

het

zijn Souvereiniteit belijdt, belijdt

ten

slechts één Rijk

finale

het

Godsrijk

is,

"^

is

als Souvereine

geen ander

rijk

en dat alle rijk van een koning

zwakke nabootsing

Heere en Koning heerscht. Naast

denkbaar noch bestaanbaar,

aan

die

zijn

Rijk

grenzen

stelde,

om

de

dan zou God de Heere hierdoor

een staat van afhankelijkheid geraken, wat

in

strijdt

Souvereiniteit. Evenals er geen souvereiniteit op aarde

dan

^

in

eenvoudige reden dat de grenzen van het Rijk van God alleen door God zelven kunnen bepaald worden. Was er toch een andere macht buiten God,

j

van God

Rijk

het

waarin God

rijk

een rijk in

er ten principale en

of keizer op aarde, nooit iets anders zijn kan, dan een

van het

is

Wie toch God Almachtig

daarmee tevens, dat

denkbaar

is

er

is

zijn volstrekte

geschonkene en door God verleende souvereiniteit, juist

als afgeleide

evenzoo

met

kan bestaan, anders

geen

op aarde denkbaar, dan als een onderdeel, een

rijk

wingewest of een dependentie van het Rijk van God. Dit Rijk van God gegrond, dal Hij God

dus daarin

is

ping er

Dit

is.

Rijk

omvat

Dit Rijk staat zoolang de schep-

is.

heel die schepping.

Aan

de

macht van dat

Rijk kan geen deel van zijn schepping noch eenig creatuur zich onttrek-

En

ken.

kringen steeds

zoo zien

op aarde,

we dan ook in de Heilige Schrift, dat zelfs en de macht van Satan in het graf en in

worden voorgesteld

als

aan God onderworpen, van

de zondige de hel, ons

Hem

als sou-

verein Gebieder afhankelijk, en alzoo deel van zijn rijk uitmakende. Des-

wege heet

Hij de

En toch ons

het niet dit Rijk

wat bedoeld wordt,

als de Heilige Schrift

spreekt en betuigt van het Koninkrijk der hemelen. Dan toch kon er

niet staan

sproken het

is

Heere der heeren en de Koning der koningen.

niet

;

„Het Koninkrijk der hemelen

is nabij

gekomen ;" kon

er niet ge-

worden van „een weeroprichting van het Koninkrijk" en ging aan dit Koninkrijk als toekomstig voor te stellen; daar immers

het Souvereine Rijk van God Almachtig alle eeuwen door den hemel en

de '

aarde en de hel omvat. De vei'klaring nu van deze schijnbare tegen-

stelling ligt hierin, dat

God de Heere

deels door zijn uitwendige

macht en

als

Koning

er tweeërlei wijze heerscht,

deels in zijn

serfe^i/A;e

wereldorde. Het-

zelfde verschil als dat een vader in zijn eigen huis opmerkt. In dat huis

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 631 Pagina's

E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 268

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 631 Pagina's