GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

E voto Dordraceno - pagina 370

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

E voto Dordraceno - pagina 370

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

ZONDAG

358

XIII.

danig eerde. En dat laatste moet er

HOOFDSTUK

IV.

Over een slaaf bijvoorbeeld zijt hem, als hij weerspannig is, opsluit; neen, heer in vollen zin over uw slaaf zijt ge dan eerst, als uw slaaf u op uw woord gehoorzaamt en u als heere eert. Een herder, die zijn hond aan een ketting moet rondleiden en slaan met den staf, is zijn hond volstrekt niet meester; en in vollen zin meester over zijn hond is hij dan eerst, als hij zijn hond vrij kan laten loopen, en toch op zijn fluiten of roepen stipt door zijn hond gehoorzaamd wordt. Er is dus wel geen twijfel, of ook nadat Adam viel, bleef God nog wel zijn Heere, evenals de herder heer over zijn hond blijft, ook al stelt het beest zich nog zoo kwaadaardig teweer; maar toch in de zonde zelve stak een weigering van Adams zij om God als Heere te erkennen. Het was een opzeggen van de gehoorzaamheid. Een zeggen: We willen niet dat deze over ons Heere zij. Het was een vermetele poging om het heerlijk recht van God over zijn creatuur aan te randen, en, voorzooveel dit in onze macht stond, te vernietigen. Waar een Heere is, daar moet ook ontzag en vreeze voor dien Heere zijn. En daarom vraagt -God aan den zondaar: „Ben Ik een Vader, waar is mijn eere, en ben Ik een Heere, bij.

ge niet daardoor ten volle heer, dat

waar

mijn vreeze ?"

is

God

gij

is

en

blijft

zondaren, oVer

alle

Heere over

alle

schepsel

eeuwiglijk,

ook

over

heidenen, en zelfs over alle duivelen en demonen.

alle

En

bewegen kan. Maar overmits het nu Gods wil en bestel is, dat de mensch niet aan een ketting door Hem zal worden rondgeleid, maar als de herdershond vrij zal uitloopen en Hem stipt op zijn woord gehoorzamen, wordt er aan Gods /zeerschappij door den zondaar afbreuk gedaan. Een zondaar blijft wel in Gods macht, maar door den ketting en door de roede. En zoo wil nu God over den mensch geen Heere zijn. Hij wil, dat de mensch

niet één is er,

een

als

dankende

kind liefde

die zonder zijn wil zich roeren of

bij

aan

Hem verkeeren zal, Hem als Heere zal

en uit

stil

ontzag en

in

teedere,

onderworpen wezen.

Door de zonde is de band, die ons, schepselen, aan God als onzen Heere verbinden moest, dus feitelijk wel niet verbroken, maar toch gestoord in zijn werking. Een zondaar, die in zijn hart van God wegtrekt

Gode

en

Hem

als

En nu

vijandig wierd, kan

Hem

de eere en de vreeze niet brengen, die

Heere toekomt. is

dit het

God in zijn weg den Middelaar

Middelaars-mysterie, dat de Drieëenige

ondoorgrondelijke barmhartigheden langs heel anderen

Heere over ons aanstelt; ons op die wijs weer went aan het hebben van een Heere over ons; en ons alzoo ongemerkt er toe opleidt, om ons als

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's

E voto Dordraceno - pagina 370

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's