GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De verflauwing der grenzen - pagina 74

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De verflauwing der grenzen - pagina 74

Rede bij de overdracht van het rectoraat aan de Vrije Universiteit op 20 october 1892

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

72 van de General sketch of the Hisiory of Pantheism, Londen 1879. »In the present day Pantheism, either conscious or unconscious,

schrijver

263:

II. p.

shares, but with a very large majority

with Agnosticism the best intellects

Engelschman

of the day". Vooral in een

ook JascHE, Geschichte des Pantheismus^

deze opmerking van gewicht. Vgl.

is

I, p.

i

— 52.

Dit hooge zelfbewustzijn ontwaakte na de smadelijke toestanden inde

28.

tweede

eeuw, eenerzijds door de shauts

helft der vorige

Fransche Revolutie en de actie die tegen haar

faits et

in het leven

gestes" van de

werd geroepen, en

anderzijds door den materieelen vooruitgang in de tweede helft dezer eeuw.

mag ook zijn

hierbij niet

geschonken,

wat

iets

den Tijdgeest gemeenlijk evenals

bij

van ons geslacht prikkelt

Dat

zelfverheffing.

tot

dil in

van de toenmalige

lag aan het religieus karakter

was,

Toch

miskend, dat aan onze negentiende eeuw zeldzame gaven bij

de Virtuosen

de i6e eeuw anders

actie.

Maar

juist die

ontbreekt thans geheel.

RoMANG,

Vgl.

29)

Bildungszustandes

erkannt die

werden

mussen,

dabei aber

»Das Eigenthümliche des gegenwartigen Andeutungen gemasz, wohl darin

28:

p.

1.

unsern

gemüthliche

kindlich

gangen,

o.

wird,

frühern

durchgangiger

dasz Stufe

zu

einer

als

nie dasz Bewusztsein über

niichternen

Verstandigkeit überge-

Gesinniing egoistisch geworden

die

zum

isi^

das Subject sich

und Thuns, machen möchte, und demnach ihm nichts mehr eine rechte Bedeutung behalt, als das selbst, das Individuum und das die Einzelwesen zusammen befassende Allgemeines. Zie ook Feuerbach II. auf sich selbst zurückzieht, sich selbst

zum

Mittelpunkt

p. 410.

Ook

Baumann,

und Beweisen. Gotha 30)

de

Dinge

aller

Dr.

Geschichte der Philosophie nach Ideen, Gehalt

1890. p. 342.

Het verband tusschen de

natuur

is

Princip alles Erkennens

onmiskenbaar;

zinnelijkheid en onze

niet

alleen

voedt en aan de genotzucht voldoening schenkt

nelijke alle

bij

Feuerbach

weerstand

tot principe

bieden

Dr. Schaden, Ueber

d.

aan het

verheven

is,

als

zinlijke,

;

maar ook doordien

Men

ken de natuur eene grooter plaats inneemt.

toenemende macht over

zooverre deze macht de weelde

in

en hoever de school

reikt, die

Gegensatz des Theistischen und Pantheistischen Stand-

von Seyn und Denken»,

31)

SCHULER

o.

32)

Ibidem.

Vorrede

33)

Zie

1.

zin-

ascetische verminking bestrijdt.

punkts^ Erlangen 1848, zegt dan ook terecht: »Bei Feuerbach keit die Identitat

in het den-

weet dan ook hoe het

p.

p.

ist

die Sinnlich-

117.

71.

p.

i.

de aanhaling onder n". 27.

De

schrijver

van de General Sketch

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 104 Pagina's

De verflauwing der grenzen - pagina 74

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 104 Pagina's