De verflauwing der grenzen - pagina 74
Rede bij de overdracht van het rectoraat aan de Vrije Universiteit op 20 october 1892
72 van de General sketch of the Hisiory of Pantheism, Londen 1879. »In the present day Pantheism, either conscious or unconscious,
schrijver
263:
II. p.
—
shares, but with a very large majority
with Agnosticism the best intellects
Engelschman
of the day". Vooral in een
ook JascHE, Geschichte des Pantheismus^
deze opmerking van gewicht. Vgl.
is
I, p.
i
— 52.
Dit hooge zelfbewustzijn ontwaakte na de smadelijke toestanden inde
28.
tweede
eeuw, eenerzijds door de shauts
helft der vorige
Fransche Revolutie en de actie die tegen haar
faits et
in het leven
gestes" van de
werd geroepen, en
anderzijds door den materieelen vooruitgang in de tweede helft dezer eeuw.
mag ook zijn
hierbij niet
geschonken,
wat
iets
den Tijdgeest gemeenlijk evenals
bij
van ons geslacht prikkelt
Dat
zelfverheffing.
tot
dil in
van de toenmalige
lag aan het religieus karakter
was,
Toch
miskend, dat aan onze negentiende eeuw zeldzame gaven bij
de Virtuosen
de i6e eeuw anders
actie.
Maar
juist die
ontbreekt thans geheel.
RoMANG,
Vgl.
29)
Bildungszustandes
erkannt die
werden
mussen,
dabei aber
»Das Eigenthümliche des gegenwartigen Andeutungen gemasz, wohl darin
28:
p.
1.
unsern
gemüthliche
kindlich
gangen,
o.
wird,
frühern
durchgangiger
dasz Stufe
zu
einer
als
nie dasz Bewusztsein über
niichternen
Verstandigkeit überge-
Gesinniing egoistisch geworden
die
zum
isi^
das Subject sich
und Thuns, machen möchte, und demnach ihm nichts mehr eine rechte Bedeutung behalt, als das selbst, das Individuum und das die Einzelwesen zusammen befassende Allgemeines. Zie ook Feuerbach II. auf sich selbst zurückzieht, sich selbst
zum
Mittelpunkt
p. 410.
Ook
Baumann,
und Beweisen. Gotha 30)
de
Dinge
aller
Dr.
Geschichte der Philosophie nach Ideen, Gehalt
1890. p. 342.
Het verband tusschen de
natuur
is
Princip alles Erkennens
onmiskenbaar;
zinnelijkheid en onze
niet
alleen
voedt en aan de genotzucht voldoening schenkt
nelijke alle
bij
Feuerbach
weerstand
tot principe
bieden
Dr. Schaden, Ueber
d.
aan het
verheven
is,
als
zinlijke,
;
maar ook doordien
Men
ken de natuur eene grooter plaats inneemt.
toenemende macht over
zooverre deze macht de weelde
in
en hoever de school
reikt, die
Gegensatz des Theistischen und Pantheistischen Stand-
von Seyn und Denken»,
31)
SCHULER
o.
32)
Ibidem.
Vorrede
33)
Zie
1.
zin-
ascetische verminking bestrijdt.
punkts^ Erlangen 1848, zegt dan ook terecht: »Bei Feuerbach keit die Identitat
in het den-
weet dan ook hoe het
p.
p.
ist
die Sinnlich-
117.
71.
p.
i.
de aanhaling onder n". 27.
De
schrijver
van de General Sketch
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892
Abraham Kuyper Collection | 104 Pagina's
![De verflauwing der grenzen - pagina 74](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/de-verflauwing-der-grenzen/1892/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892
Abraham Kuyper Collection | 104 Pagina's