GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

E voto Dordraceno - pagina 294

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

E voto Dordraceno - pagina 294

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

ZONDAG

282

HOOFDSTUK

XII.

I.

ge hoort dat hij tot den Christus is gesteld en gemaakt, dan wordt op eenmaal die Jezus voor het oor uwer ziel tot Koning uitgeroepen, en is Majesteit der majesteiten de

Onze Catechismus zegt „Christus" beduidt dat gezalfd

daarom

De naam

terecht:

of beter de

titel

van God verordineerd en met den Heiligen Geest hoogsten Profeet, eenigen Priester en eeuwigen

hij

onzen

tot

is

zijner eer.

titel

Koning. Hij

verordineerd, en verschijnt dus hier niet als de

is

der Drieëenheid, die onmogelijk ooit gezalfd kan

Tweede Persoon der Drieëenheid

blinkt en schittert

Wat

zich zelven in zijn majesteit en glorie.

kan door geen

schittert

worden. Zalving

is

Tweede Persoon

worden. Immers de van eeuwigheid en uit

nu op het hoogst blinkt en hooger glans gebracht

polijsting of zalving tot

alleen

denkbaar en heeft alleen reden van bestaan

bij

hetgeen dien hoogsten glans derft.

De Heere komt ons

hier derhalve voor in

zijn vernedering,

als

onzer

één geworden, als mensch. Dit moet stipt en streng vastgehouden. Anders toch valt het ambt hier weg.

door

schepselen,

hetzij

Ambt

engelen,

toch

is

hetzij

bediening van goddelijke macht

De

menschen.

engelen

buiten latende, kan Jezus dus geen ambt, vooral niet het tenzij

hij

feitelijk

als

na

mensch voor God

zijn

vleeschwording.

trede,

't

zij

eeuwig

God had ook

alle

in

er

nu

ambt dragen,

zijn

raad, hetzij

ding zelf rechtstreeks

kunnen regelen, en geen dienst van menschen bezigen. Dan ware er nooit Maar nu dit Gode anders heeft beliefd, en Hij den dienst der menschen verordineerde, nu ontstond het ambt als bediening door menschen van goddelijke macht. En omdat nu de mensch zoo nietig uitkwam tegenover die hem opgelegde goddelijke macht, moest nu de Zalving symbool zijn van den glans die op hem was gekomen. Bij het ambt is dus de ambtsdrager de ontvangende en gehoorzamende persoon. Hij is al wat hij is door Gods bestel. Hij wordt geroepen en zegt: „Zie, hier ben ik, Heere!" Een ambtsdrager die iets anders wil dan gehoorzamen, is tot het dragen van het ambt onbekwaam. Verordineeren is hier dus het zeer juist door den Catechismus gekozen woord. God wil het zoo. God bepaalde het zoo. God verordineerde het een ambt en dus ook nooit een zalving geweest.

ambt voor Hem en Hem voor dit ambt. En in deze verordineering des goddelijken welbehagens ligt al de oorsprong van

aldus. Verordineerde dit

Jezus' majesteit als de Christus.

Wel

is

hier een onderscheid

de Tweede Persoon zelf

als

met ons, geschapen menschen

God

in

in

zooverre

deze verordineering over zich zelven

'

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's

E voto Dordraceno - pagina 294

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's