De verflauwing der grenzen - pagina 72
Rede bij de overdracht van het rectoraat aan de Vrije Universiteit op 20 october 1892
:
70 De Fransche
kon
uitgave
niet spoedig
ik
G. M. SCHULER
o.
De Nirvana
21)
131
p.
1.
v.
Die
v.
Max Muller,
Essays, Lpz. 1869.
huwelijken
denkbeeldige
tusschen de Aeonen, d.
machten, die in paarsgewijze tegenstelling
Böhme
22) Jacob
243
1. p.
— 52.
Nirvana. Onder Syzygiën verstonden de Gnostieken, vooral
Bedetiti/ng- der
Valentiniaansche,
geestelijke
ik
vgl.
een uitdrukking voor het grondelooze niets, waarin de
is
Buddhist wil terugzinken. Zie
de
genoeg vinden. Vandaar dat
Over het practisch Pantheïsme
met de Duitsche vertaling behielp.
mij
(1575
— 1624)
uit
den
f//''^-''////r/
i.
de
opdoemden.
was een innig vroom man, maar
die geheel
afdoolde op de paden der pantheïstische Theosophie. Zijn werken zijn het eerst
door een Nederlander, Hendrik Beets
gave de
van
die
is
Scheibier, Lpz. 1S31
Motte Guyon
la
weer
zijn
—
46 in zes deelen.
uit-
De werken van Mad.
door de Perfectionistische beweging van Pearsall Smith
zwang gekomen, gegoten
in
Amsterdam, uitgegeven. De beste
te
in
een Protestantschen vorm. Zxeh.v.
t>
A short
method of praycr and spiritual Torretits" door A. Marston, London 1S75. Een boekske dat verrukkelijk veel schoons vermengt met hoogst bedenkelijke dwaling.
23) Schelling heeft op later leeftijd gebroken
en
toen
is
een
het Christendom teruggekeerd,
tot
vorm,
die
meer philosophisch dan
met
oorspronkelijk
zijn
maar om ook
stelsel,
dit te gieten in
religieus was, en juist
daardoor nog
wel zooveel verwoesting aanrichtte als zijn oorspronkelijk Pantheïsme.
Het
24)
dat
God
is
volkomen waar, dat Schleiermacher
en
de
Schleiermacher,
min
zegt hij:
wereld identisch Z'/fl/<fi7//i',
»Von
zijn.
er
met nadruk tegen opkomt,
Hij neemt
ze als correlaat aan. Cf.
Berlin 1839. ed. Jonas. p. 162
der Idee der Welt
ist
als das Seyti itn Gegensatz gegen Gott gegeben'\ p. z.
i.
ist
nicht ohne die Welt zu denken; so wie
Welt denkt, merkt man, dass zijn
165,
sprake zijn van een Scyn Gottes ansser der Welt,
>Gott
stelling:
Der Irrthum
zelfde streven uit.
formule,
Het
maar onder
man
ist
Art,
359: Realen und Idealen
§
wie in
niette-
mehr
en evenmin kan er
p. 157.
man ihm
Elders zegt
hij
gleichsam vorder
dieselbe Idee hat", p.
een, door die acceptatie machteloos, protest.
ist", p. 129.
jDie
Maar
162. In
komt
het
op elk punt altoos het accepteeren van de pantheïstische
is
196.
stokt, als dass
Gescli.
»
Es
ist
also
das ganze Seyn in bestan-
Dat vooral Schelling
ook Th. Ueberweg, Griindriss der p.
219.
Stinde aber unvermeidliche., p. 193,
eben so wahr, dass das ganze Seyn digen Fluss
nicht
§
uns eben so wenig das Seyn an sich
hierin nawerkte, erkent
der Pliilosophie^
"j"
ed. Berlin 18S8,
Schleiermacher den Gegensatz und die Einheit'des
Natur und Geist naher bestimmt,
sist
zu meist durch
Schellings Identitatslehre bedingt." Zie Sch"s. eigen oordeel over het Pantheïsme,
dat
hij
blijkbaar vergoelijkt.
Reden aber die Religion
p.
112.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892
Abraham Kuyper Collection | 104 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892
Abraham Kuyper Collection | 104 Pagina's