De verflauwing der grenzen - pagina 21
Rede bij de overdracht van het rectoraat aan de Vrije Universiteit op 20 october 1892
19
Dit nu
der
liet zich
nog begrijpen,
ontdekkingen
fossiele
in
tot
den mensch
toe, alle
die,
als schakels
van één keten
Doch ge weet,
Darwin
indien
er,
met behulp
geslaagd ware, van de plant af
trappen van overgang in
in
specimina,
elkander grepen, u voor te
Het blijft niet alleen een zoeken naar de missing link, maar ook al gaat men in een periode van 300.000 jaren terug, waarvoor men beweert in
leggen.
dit is niet zoo.
men
de fossiele wereld het zekere bewijs te bezitten, dan vindt
wel sporen van soorten, die verdwenen zijn, en ook wel afwijkende formatiën, maar de specimina van de soorten, die thans
nog
bestaan,
gelijken
in skelet bijna
skelet van onze dieren. Eerlijk als
hij is,
erkent Darwin dan zelf
dat het bewijs nog verre van volledig
ook,
sprekend op het
is
geleverd
nog
;
onvolledig op natuurlijk gebied, en laat ons er bijvoegen, nog
op niet één punt draaglijk voor het geestelijk gebied; maar, voegt hij er telkens bij, dit schokt daarom mijn geloof aan de
Evolutie-theorie
volgt dus dat
Hieruit
niet 70).
met een dwingende, bondig bewezen
we
niet
maar met een door hoogst gebrekkige inductie gesteunde hypothese te doen hebben, wier algemeene toejuiching haar grond vindt, niel in onomstootelijke feiten, veel min in volledig bewijs^ maar in een algemeene stemming der geesten wijl iijimers Darwins stelling-,
:
theorie aan ons geleerd en beschaafd publiek juist zulk een solutie
van het wereldprobleem voorlegt, heimelijkste sympathieën.
onzer
eeuw
pantheïstisch
En is,
als
als
we nu
en dat
beantwoordt aan
de grondtoon
w^eten, dat
in
zijn
de Evolutie-theorie een
der rijkste gedachten van het Pantheïsme, die van het altoos door-
gaand proces, in haren meest boeienden vorm optreedt, is het dan te veel gewaagd, zoo ik in de Descendenz-theorie juist als hoofdmotief de drijfkracht van het Pantheïsme terugvind Of,
om nog
dieper
in
het eigenlijke motief in te dringen, in
de Evolutie-theorie schuilt evenals schen zijn
zucht
om
van
God
af
te
in
het Pantheïsme 'smen-
komen.
practische Vernunft dreef deze zucht
Baader terecht schreef:
?
»Grundfehler
Niettegenstaande
Kant
zelfs,
van wien
seiner Philosophie
ist,
Mensch autonom, spontan ist er habe die Vernunft von sicli\ daher macht sie den Mensch zu Gott und
dass
ihr.
.
.
der
;
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892
Abraham Kuyper Collection | 104 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892
Abraham Kuyper Collection | 104 Pagina's