In de schaduwe des doods - pagina 203
meditatien voor de krankenkamer en bij het sterfbed
195
Voor alles de hoofdvraag, of wie van ii ging, ingelijfd was in het mystieke lichaam van Christus. Maar indien dit zoo was, dan ook de volle zekerheid, dat thans de „tabernakel dezes aardschen lichaams" wel is gebroken, maar dat uw lieve doode eens van God een veel heerlijker gestalte terugkrijgt. Yoor dien brozen tabernakel een heerlijken tempel Een nieuw en heerlijk lichaam, dat een tempel Gods in den Geest zal zijn. Een woonstede eeuwig in de hemelen. Een hemelsche en zuivere gestalte, altoos naar de grondtrekken en de grondindeeling van het lichaam dat hier onderging, maar dan aan geen verderf meer onderworpen. Zooals de apostel zegt een huis van God. :
Alleen,
Dat
want
weet ge ook, zoo is het nu nog niet. en beidt tot het Teeken van den Zoon des menschen gezien worden. Immers, dan eerst staan uwe dooden,
dit
alles toeft
op de wolken zal en gij met hen, op. Tot op dien doorluchten dag zijn dan uw dooden wat de heilige apostel in 2 Cor. 5 3 en 4 noemt „ontkleed" of „naakt"; d. w. z. dat ze alleen in hun ziel, als geesten bestaan, en, voor een tijd van alle uitwendige gedaante beroofd, het bezit des lichaams derven. Ze hebben hun tabernakel 7iiet meer, en hun tempel hebben ze noy niit. Juist zooals ook de arke des Yerbonds een tijdlang op Sion heeft gestaan, dat de tabernakel er niet meer was, en de tempel nog niet was gebouwd. Tets wat zeer zeker vreemd klinkt voor de wijzen dezer eeuw, die u verteld hebben, dat ziel en lichaam onmogelijk twee zelfstandigheden kunnen zijn, maar een feit, dat in het minst niets raadsel:
heeft voor wie weet, lichaam formeerde, en toen de
achtigs
"
dat ziel
God in het Paradijs eerst in dat lichaam inschiep.
Adams
opmerkelijk, dat de latere wijsgeeren nu reeds voorstellen neigen. Herbart, de philosoof die thans zoo grooten invloed oefent, predikt reeds iets, dat aan wat God
Het
weer
is
tot
dan
ook
soortgelijke
ons openbaarde veel nader komt. Doch wat ook de wijzen dezer eeuw peinzen en zinnen, wij weten, dat er een God leeft, die beide, lichaam en ziel, kan verderven in de hel, maar ook een God, die beide, lichaam en ziel, kan opnemen in zijn heerlijkheid. Gelijk nu Gods engelen altoos zonder lichaam bestaan, zoo kunnen ook uw dooden, omdat ze een ziel hebben, voor een tijd als geesten, zonder lichaam, verkeeren. Alleen met dit verschil, dat een engel zonder lichaam niH „naakt" en niet „ontkleed" is, omdat bij hem geen lichaam hoort. Maar dat uw lieve dooden daarentegen in dien afgescheiden geestelijken zielsstaat, wel „naakt" en wel „ontkleed" zijn,
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1893
Abraham Kuyper Collection | 316 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1893
Abraham Kuyper Collection | 316 Pagina's