Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 104
Deel een. Inleidend deel
Afd.
g6
meer
p.
maar toch
1);
hominem
die
met Anselmus
dialoog
in
deze Boso
dat
,
den
als
zoo weinig een vijand
is
scholasticus
in fide
,
mihi
negligentia
ita
fidelis
en zoo
,
van
videtur,
si
praesumamus
meest
die
maar
gaat,
een echte
gebedsvorm
in
ratione discu-
intelligere" (p.
doordrongen,
geven,
geloof te ,
infidelis
postquam confirmati sumus
quod credimus,
non studemus,
zijn
kampen
hem
hij
dezen
in vollen zin
zoo diep was Anselmus van deze behoefte,
Mcditationes
hij
zegt: „Sicut rectus ordo exiget, ut profunda
hij
Christianae fidei credamus, priusquam ea tere;
dan dat
noemt
illo"
Anselmus
voor
infidelis
het vijandelijk legerkamp zoekt. Boso
in
posse sine
salvari
deze
schuilt
van den geloovige zelven,
hart
het
in
§53. petrus lombardus.
III.
impossibile ullum
necessariis, (praef.
Hfst.
2.
om
dat
in
zelfs
hij
ingekleed,
zijn
3).
En
zich rekenschap zijn
ditzelfde
cur herhaalt, en aldus peinst: Cur bone Domine, pie Redemptor,
potens Salvator, cur tantam virtutem Col.
(ed.
1637,
„Res per
p.
sed
,
ut
sed
ut,
occultata,
non
est aliud,
wat hem
om
hoogeren vorm
ordine
perficeretur
sic est facta
nee aliquem
;
,
in zijn praefatio
verleidt,
zelfs
suo
quemadmodum oportebat fieret. Et si dicitur quam non est omnibus revelata" (p. 253).
deciperet,
Iets
non studio occulta; non
se occultata fuit;
absconderetur
ut
252),
operuisti tanta humilitate?
en dan aldus zichzelf de zaak uitlegt:
het
op
zijn
rationeele
monographie de fide
inzicht
in
Trinitatis
de waarheid
als
een
van ons bewustzijn, een soort gnosis, tusschen
de fides en de contemplatio
in te schuiven.
dus gezegd, dat reeds terstond
bij
Zonder aarzelen mag
Anselmus de Scholastiek den
dubbelen karaktertrek droeg èn van uit inner lijken aandrang op een wetenschappelijk dit te
doen
in
nu
werd
beoefend
te
te
duchten, eer er
encyclopaedisch
deze
voor
als
het
uit te
gaan, èn van
eerst
alles bij te
winnen had. Hiermee
reuzenschrede
wetenschap
om
gedaan, haarzelve
dat
de
begon
worden, en het dualisme tusschen ons geloof en ons
redelijk bewustzijn
§ 53.
van het dogma
de vaste overtuiging dat de veritas divina van dezen
denkarbeid niets
Theologie
begrijpen
voor onhoudbaar wierd verklaard.
Petrus Lombardus.
Tusschen Anselmus en PETRUS LOMBARDUS
is
het verschil dan
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's