Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 487
Deel een. Inleidend deel
Afd.
2.
Hfst.
maar dat men op
kelen,
§ 142. CONCLUSIE.
III.
die wijs nooit tot een
479
Corpus Theologiae
kwam. De Theologie toch is iets anders dan historie, brengt in woord en systeem, wat als religieuze overtuiging geldt, en kan tenzij op die overtuiging dit niet in woord noch systeem brengen ,
het stempel der hoogste waarheid sta gedrukt.
Hoe nu
echter tot het vaststellen en systematiseeren en sanctio-
komen ?
neeren dier overtuiging te
Men kon
open.
de speculatieve Theologen deden
praemissen nemen
phaenomeen der tieve
met andere
,
en
,
wegen stonden
realiteit
Christelijke religie identisch
philosophische
in
was met de specula-
ten tweede de Christelijke religie vergelijken
phaenomena
gelijksoortige
zoeken
de Christelijke
in
om
,
aldus een conclusie van
Of eindelijk
een mystiek uitgangspunt
religie zelve
dat haar eigen zekerheid met zich bracht. Tegen de eerste
,
methode bestond echter het overwegend bezwaar, dat op de
zin
van het historisch
onbetwistbare meerderheid ten haren gunste op te maken.
kon men
hier
nog sterkeren
in
uitgangspunt
zijn
en aantoonen hoe de
,
Men kon
idee.
Slechts drie
of gelijk Schleiermacher
die
manier
philosophie de Christelijke belijdenis ijkte, en dus niet alleen
kwam
boven haar
te staan,
maar haar
steeds bedreigde.
Immers
voortgaande philosophische ontwikkeling kon dan tot een nóg hoogere
waarmee de Christelijke belijdenis, in haar symbolische niet meer identisch was, en dan natuurlijk viej het
idee leiden,
beteekenis,
Werd
Christendom.
toen, uit dit motief, het speculatieve uitgangs-
al meer verlaten, en het empirisch comparatieve opgezocht, toch bleek ook dit onmachtig, om de Theologie in veiligheid te
punt
stellen.
des
De
critiek,
Christendoms
gevoerd
van
uit
dienstwetenschap
zou
zou worden
van de waarheid
werd nu niet maar krachtens de
gesteld,
speculatieve standpunt,
het
kwam
op.
Niet
om
stellen,
fait
Ie
historisch,, psychologisch
,
staat
in
staat
in
tot beoordeeling
der Christelijke religie met andere religiën.
vergelijking
religieux
waardoor men
chrêtien
,
De
maar
godsIe
fait
en ethnologisch onderzocht,
de idee der
religie te
ontwikkelen,
om
achtereenvolgens de verschillende religiën aan deze idee te toetsen,
en zoodoende aan de Christelijke
kennen
;
trefbaar
ja
,
was.
om
uit
religie
de idee zelve aan
Jammer
den hoogsten te
toonen
,
dat
prijs toe te zij
slechts dat zich bij het uitbrengen
onover-
van
dit
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's