Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 333
Deel een. Inleidend deel
;
Afd.
4
104.
DU PIN EN GERBERT.
God gediend moet worden
en dat deze
is
verwerpen
sten
Hfst. III. §
2.
3
;
de Christelijke
.
2
;
.
religie als
de valsche godsdiende ware erkennen
onderzoeken welke waarheden deze Christelijke
.
de philosophie als instrument gebruiken
5.
systeem voor
te zetten
en
;
om
,
religie
ons leert;
deze waarheden
de humaniora aanwenden
6.
325
als
in
hulpmiddel
Een onderscheid tusschen positieve en Theologie neemt Du Pin niet aan. La seule différence
deze studiën
scholastieke
(p.
18).
,,
entre 1'une et 1'autre, est en ce que les Théologiens scolastiques ont
renferme dans un seul corps questions qui regardent
les
hoofdzaak voor
alle
der H. Schrift.
,,
est Ie
Un homme
fondement"'
gebruik van Commentaren
maar
,
zijn,
Uitgangspunt en
is
het onderzoek .
.
.
doit
dan kennis van Hebreeuwsch noodig, en voorts het
critiek enz.
zoowel van Roomsche
,
laat hij
als
van Protes-
ook den sensus mysticus wel
,
„Le
sens
litteral
du Saint Esprit"
et
dusver vaak voorbij
De
eigenlijke zin
,
die niet
maar ook door den H. Geest bedoeld kan
litteralis.
Auteurs sacrés
des dit
de sensus
is
de
in
voor practisch gebruik.
door de schrijvers
alleen
33).
152).
(p.
alleen
(p.
hem dan ook
a Tétude de 1'Écriture Sainte, qui en
Schriftonderzoek
dit
Bij
toe
is
qui veut devenir Théologien
Daarvoor
(p. 120).
en Grieksch, geoefendheid
tantsche zijde
doctrine"
Theologische studie
particulièrement
s'appliquer
mis dans un certain ordre toutes
et
la
is
gezien
,
qui est sans doute celui
,
153).
(p.
En
juist
omdat
kan een goed exegeet de dusver
verkeerdelijk bestaande meening omtrent den zin van menige plaats verbeteren.
,,
Pourquoi ne
cisse
un passage de
178).
Zoo
Trente, qui
il
pourrait-il pas se faire
in
mag gaan
punten
niet
,
en
Kerkhistorie
(p.
en werken
Calvijn
dienen
,
is
slechts
over uitspreekt.
der Traditie
studie
,
tegen de uitlegging van de Kerk,
„a
appartient de juger du sens et de 1'interprétation des Saintes
schillige
men
éclair-
echter dat hij daarbij, naar de uitspraak van het Concilie van nooit
Écritures " (p. 176). Feitelijk
daar
que quelqu'un
l'Ecriture, qui ne 1'a pas encore été jusqu' ici?" (p.
deze exegese dus slechts
voor zoolang
vrij
op onver-
de Kerk zich ook
Naast deze Sch rifstudie staat dan de
omvattende de Patres
198), waarbij als
als
,
de Concilièn en de
ook van de Secten nota dient geno-
de Loei van Melanchton en de Institutio van
nageslagen
(p.
238).
De Moraal
en de Casuistiek
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's