Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 370
Deel een. Inleidend deel
: ;
Afd.
362
Hfst. III. §
2.
DREY, KLEE EN BÜCHNER.
113.
System der Christliche Religionslehre aus". Hiermee macher dan weer
door aan zijn Dogmatiek, Moraal en Philosophische Principiènlehre " te laten vooraf,, in het gevlei,
Ecclesiastiek eene
gaan
ook
die
,
punt dat
hij
,
hem opgaat
bij
in
Apologetiek en Polemiek ; een stand-
boven reeds werd opgemerkt,
gelijk
later prijsgaf, toen
— 47, 3 Bd.);
beroemde Apologetiek schreef (Mainz 1838
hij zelt zijn
een werk, waarin
uitdrukkelijk verklaarde
hij
,
dat
hij
vroeger, te zeer
van Schleiermacher, „die wandelbare Lehrbestim-
in afhankelijkheid
mung
kwam hij Schleier-
einer gegebenen Periode", en niet de onveranderlijke waarheid
der Christelijke Religie
kwam
ook
dus
als
te
verdedigen obiect had gekozen. Zoo
ten slotte uit
hij
bij
Harless, die reeds een jaar
tevoren dezelfde critiek op Schleiermacher geoefend had.
Vooral daarin echter weekDrey van Schleiermacher
af, dat, bij zijn
speculatieve opvatting van het wezen der Theologie, de „Leitung
Führung der Kirche
" als
Kunsttheorie wel verre van
hem
und
doel der ge-
heele Theologische wetenschap te zijn, slechts als een aanhangsel door
hem werd
aangehaakt. Vooral zijn inruimen aan de Ecclesiastiek
van een afzonderlijke plaats naast de Dogmatiek en de Moraal nood-
hem
zaakte
vakken Dr.
niets
hiertoe.
Aldus toch bleef metterdaad voor de Practische
dan een technisch karakter over.
Heinrich Klee, van Bonn,
Theologie,
Mainz 1832, geheel
tectonisch wat
Drey
in
trad met zijne Encyclopaedie der
Drey's voetspoor, en voltooide archi-
slechts in schets
had gebracht. Ook
bij
hem
toch
wordt de geheele Bibliologie naar de propaedeutische vakken verwezen, en komt de eigenlijke theologie neer op Dogmatiek en Ethiek
maar deze grondgedachte van Drey
is
bij
;
Klee met meer kunstzin
uitgewerkt. Hij verdeelt daartoe zijne Encyclopaedie in drie deelen i.
ken
eene algemeene inleiding (p.
30
— 45)
;
waar dan nog
en als
30.
(p.
1
— 30);
20.
de voorbereidende vak-
de eigenlijk theologische vakken
bladzijden op volgt. Zijn algemeene inleiding strekt,
van een gegeven
(p.
in zijn
denken, op
te
klimmen
om
,
cisme.
is
Scepticisme
hem is
en het leven eischen,
— 80)
in drie
uitgaande
tot het begrip
de Theologie en zoo tot de Encyclopaedie der Theologie Dit uitgangspunt
45
Anliang een zeer korte Methodologie
te
van
komen.
het geloof in tegenstelling met het Scepti-
bodemloos subiectivisme, en wat de natuur is
rapport van onzen persoon met de Obiecti-
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
![Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 370](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/encyclopedie-der-heilige-godgeleerdheid/1894/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's