Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 66
Deel een. Inleidend deel
,
Afd.
58
2.
Hfst.
De 'ispa,
Origenes' besef was doorgedrongen.
hem
fiaSvipxTtX
vormen voor
eigen groep, die tegen de ypxftftxTixol Xoyoi over staan.
een
Immers Iets wat
Origenes.
§ 38.
III.
hij
te
noemt
ze uavptyoovcv en èvxvriov, de ééne aan de andere.
meer weegt, nu Eusebius
van deze classieke colleges Origenes
er bij voegt, dat het staken in niet
geringe geldverlegen-
heid bracht. Zijn opgeven van deze colleges sproot dus ten deele
maar ook
tijdgebrek,
uit
mag
ten deele uit overtuiging voort, en zoo
dus geconstateerd, dat
paedische gegevens vinden:
verband
tusschen
ligt
10.
reeds
bij
Origenes deze Encyclo-
het besef, dat er zeker organisch
de Theologie en de overige wetenschap;
dat niettemin tusschen beide een tegenstelling bestaat
2^.
twee groepen uiteenwerpt; critiek,
4
we
hierbij
bij
,
die ze in
dat in de groep der heilige studiën
dogmatiek
exegese en
dat de studie
.
men nu
3
.
tot
haar recht moeten komen; en
hem samengevlochten
is
met de
ascese.
Voegt
dat de geschriften, zoo van Clemens Alexandrinus
,
van Origenes, voor het meerendeel verband houden met het
als
gegeven onderricht, en
let
men
er op,
hoe ook
in
deze schriften
ongeveer dezelfde gedachtengang uitkomt, dan wordt het inzicht de eerste ontkieming der theologisch-encyclopaedische idé met-
in
terdaad veel rijker, dan men, louter op Chrysostomus en Ambrosius afgaande, dusver vermoedde.
De gedachtengang van Clemens uit
in zijn drie
van het verband, dat tusschen de
tische streven, in de
schepping
zelve,
hoofdwerken ging
heilige studie en het paganis-
door den Logos gegeven was, en
vindiceert dus feitelijk de organische saamhoorigheid
met het corps der overige wetenschappen. Zijn
van de Theologie
7rporp£xriKoq striemt
de
onzedelijkheid en de innerlijke koelheid van het paganistische leven,
maar
vernietigt het niet. Veeleer levert hij
op grond van de heiden-
sche aspiratièn een pleidooi voor het Christendom. Niet alsof het
Christendom een soort voltooid paganisme ware maar ,
dat
het
paganisme ten toon wordt gesteld,
als
in dien zin
afwijking van de
oorspronkelijke openbaring, die het Christendom hergeeft en voleindt.
Daarop gaat
hij
lijke beginselen
te plaatsen.
En
systeem gelegd
in zijn Trxilxyccyói; positief te
werk,
om
de zede-
van het Christendom tegenover die der heidenwereld na aldus negatief en positief den grondslag voor te
hebben, levert
hij
ten slotte in zijn
zijn
Zr pa paras
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's