GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 359

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 359

Deel een. Inleidend deel

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Afd.

hem

belet

sophische

Hfst.

2.

met

echter niet,

§ IO9.

III.

REUTERDAHL.

Schl. het geheel in te deelen in Philo-

Historische en Practische Theologie

,

35T

,

en dus de Dogmatiek

te rangschikken. Daar hij „fromme gemeinschaft ", doch meer van de

en Ethiek onder de historische gegevens intusschen niet van de

vroomheid zelve uitgaat

genoodzaakt

is hij

in zijn

philosophisch deel

en Polemiek twee andere hoofdstukken over

aan de Apologetiek ,,

,

Religions Psychologie" en

Religionshistori philosophi" te laten

,,

voorafgaan.

Doch

deel

risch

te

de Kerk

nemen, kan en

sluiten

logien

Philosophisch, maar ook op zijn Histo-

zijn

van Schl.

afwijking

zijn

is

zoozeer

niet

op

niet alleen

van invloed. Door toch

Christelijke religie als obiect

de

wel

als

,

de Exegetische Theologie buiten de kerkhistorie

hij

eigen vak voorop plaatsen.

als

betraktar

„Der

historiska

Theo-

sasom en lefwande tillwarande

Christendomen

organism och sókar redowisa for dess samtliga phenomener sadana ,

som van

dessa aro

wirkligheten "

i

(p.

organisme voor ons ontbloot

dit

domen

till

ar nemligen framstallo

Maar nu

120). in

ligt

de wortel

de H. Schrift: „ Urchristen-

en samling af urkunder hvvilkas ratta

i

,

furstaende ocksa ar ett forstaende af urchristendom sjelf"

Zoo komt denna

op den Canon

hij

canon

den

tillhdr

Theologie

Exegetische

exegetiska

splitst

inre exegetiska Theologien

den Canon en de Theologien

hij

,

deel

in

som

i

i

en rekent tot de eerste de kritiek op

",

terwijl

de „ inre exegetiska

egentliga

om

redowisning"

volgt de

weten, wat de Kerk leert; maar dan

te

Dogmatiken is,

en die

inskrankt mening

Kyrka

en wiss

Dan

de derde plaats de Dogmatiek. Deze behandelt

geheel misplaatst

theologi

En

en

eerst symbolisch,

komt „den

in

bestaat uit Hermeneutiek en Exegetiek.

"

Kerkhistorie

(p. 123). Deze „den yttre" en „den

Theologien "

dan

hij

op den Tekst,

kritiek

(p. 123).

en „ett fullstandigte undersokande af

,

(p. 349).

,

galler

eller ,

",

hij

die natuurlijk in zijn historisch

aldus definieert: „Dogmatiek

dogmatik

,

ar icke den lara

sjelf,

utan en sadan laras wetenskapliga

De moraal neemt hij in de Dogmatiek op. bij hem het practische deel dat bij hem

ten slotte volgt dan ook

,

alleen op de „ Kyrkoledning " maar ook op de aankweeking van Christelijke vroomheid doelt, en op het laatste zelfs in de niet

eerste

plaats.

Hij

zegt

toch

:

„Till

Theologien horer nodwandigt

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 359

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's