GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 358

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 358

Deel een. Inleidend deel

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

,

Afd.

350

Hfst.

2.

met

heeld, dat, in verband

Theologie

als ten

REUTERDAHL.

§ IO9.

III.

praemissen, zijn constructie van de

zijn

eenenmale mislukt

is

te

Op

beschouwen.

zijn stand-

punt had Pelt slechts twee deelen moeten nemen: een historisch en een philosophisch of systematisch deel, positieve Theologie

,

om

tweede deel geheel dezen inhoud naar

het

in het eerste geheel

met het Kirchenrecht incluis te geven zijn

construeeren en philosophisch te rechtvaardigen. theorie

die

,

op

zijn

ware dan hoogstens

standpunt

in

en

in

inwonende idee

te

Voor

zijn

,

Kunst-

een Encyclopaedie niet thuishoort,

aanhangsel een zeer beperkte plaats

in een

de

te

vinden geweest.

H. Reuterdahl.

§ 109.

Veel minder zelfstandig dan Hagenbach en Pelt sloot zich Dr. H.

*

REUTERDAHL Lund

gien,

bij

Schleiermacher aan

1837.

Toch

wijkt

in zijn

ook

Inledning

Reuterdahl

Schl. af, dat hij de Encyclopaedie niet als een

in

Theolo-

till

zooverre van

„Kurze Darstellung

des Theologischen Studiums", noch ook als Encyclopaedie, maar als

op de Theologie neemt. „ Inledning betecknaer en öfwersigt af begreppet och omfanget, och ar saledes snarare ett resultat an introductie

grundlaggning

en

opvatting Schl. die

van

"

de

verschillend.

(p.

En wat meer nog

3).

Theologie

als

haar eenheid vinden

,,

Leitung und Führung

door een Kunsttheorie moet beheerscht worden is

zijne

complex van kundigheden

de Kerk, wier

in

is

zoodanig wezenlijk van die van

ze bij Schl. een

Is

ook

zegt,

,

bij

"

Reuterdahl

de vroomheid zelve obiect van de Godgeleerdheid. „Theologi

ar

wetenskap

wiss

gestalt,

om fromhet hwilken

af

sadann som denna utbildet

,

en wiss forsamling erkannes "

gelijk hij het nader definieert: (p.

5).

Hij

„Wetenskap om

sig (p.

i

4),

en of

Christlig fromhet'"

Kerk de gemeenschap, maar de

zoekt dus wel het positief phenomenale in de .

maar in die Kerk is niet als bij Schl. vroomheid zelve hoofddoel van het theologisch onderzoek, zoodat ook de practische Theologie allereerst op de aankweeking van vroomheid

is

gericht.

„Den med

theologisk wetande nara

sammanhan-

gande theorien för fromhetens och det froma samhallets forkofran ar sjelf ett (p.

11).

moment

af detta wetande och kallas practick theologi""

Dit verschil in de opvatting van het obiect der Theologie

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 358

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's