Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 344
Deel een. Inleidend deel
,;
Afd.
336 Reimer,
Hfst.
2.
schleiermacher.
§ 106.
III.
„Dieselben Kenntnisse, wenn
1843).
ohne Beziehung
sie
auf das Kirchenregiment erworben werden, horen auf theologische zu
sein,
und
de
jede der Wissenschaft anheim, der
fallen
angehören"
Inhalt nach
Theologie
(p.
7).
„Die
aldus:
En
zoo luidt dan
ist''
6).
(p.
,
d.
macher door
Hiermee nu werd gewonnen, dat de Theologie
is
Gods
in
de Theologie
den absoluten
greep haar val toch slechts dieper
doen
te
om
prijs,
,
en onder haar
van studiën aangediend. Doch ook
naam een
zelfs dit
en wel
om
haar karakter
er de
op practische
plaats te schuiven.
eigenlijke taak der Theologie dus in
Philosophie gelaten
,
dit
Kerk voor in de
behoefte gerichte kennis van de
werd de
om kennisse Gods
van het woord, en
zin
nu gaf Schleiermacher ten eenenmale
Feitelijk
en weer positief werd
zijn,
ze als Theologie hiermee onder, en heeft Schleier-
zijn werkelijk geniale
gemaakt. Het kennisse
sonach der
ein Christliches Kirchenregiment, nicht
i.
ophield een speculatieve wetenschap te
maar tevens ging
ist
und Kunstregeln
und Gebrauch eine zusammenstimmende Leitung
Besitz
der Christlichen Kirche
möglich
ihren
zijn definitievan
Christliche Theologie
Inbegriff derjenigen wissenschaftlichen Kentnisse
ohne deren
sie
handen van de
geheel ander complex
complex van studiën werd
van de Philosophie afhankelijk gesteld, daar eerst aan de Philosophie de gegevens moesten ontleend critisch te classificeeren.
zou
om de Kerk als obiect van
,
En evenmin
komen voor „de staatkunde"
evenmin gelukte
het,
afzonderlijke faculteit
om
op
dit
iemand
als het
,
den
zin
standpunt het bestaan van zulk een
voorde „ Kirchenkunde zoo we,
ooit in
een eigen faculteit te organiseeren
" te rechtvaardigen.
mers deze Ecclesiologie zou dan te cöordineeren en de Politeiologie
wetenschap
om
de eenheid
Im-
met de Sociologie klank, de kunst van
zijn
in
de „Führung und Leitung des States" Politeiologie noemen mogen.
Naar Schleiermacher's opvatting hoorde dan ook de welbezien in de Iuridische faculteit thuis
;
iets
Ecclesiologie
wat strookt met Kant's
uitgangspunt van de „statutarische Religion". Het
is
in
verband
hier-
mee opmerkelijk, hoe bij Schleiermacher de definitie van zijn dusgenaamde Theologie samenhangt met het overbrengen op de Kerk van de staatsidee der Hiërarchie, d met het splitsen van de Kerk in overheid en volk, hier clerus en leeken\ zoodat hij dan ook den naam van „ clericaal " volstrekt niet schuwt maar veeleer uit beginsel telkens i.
,
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's