Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 200
Deel een. Inleidend deel
,
Afd.
192
Hfst.
2.
III.
ZACHARIAS URSINUS.
§ 75.
—
gewezen zij, die tot dat ook nog op ZACHARIAS URSINUS (1 534 1 586) op zekere hoogte gelden mag als representant van de eenigszins afwijkende Gereformeerde type, die aanvankelijk in Duitschland aan
woord kwam. Ursinus
het
duidelijkst
het
in
zijn
wezen der Theologie
Prolegomena
Religionis
in
Tom.
Oper. Theol. Heidelb. 161 2.
(Ed.
Catechesis
Christianae
heeft zich over het
uitgesproken
1.
p. 47) en in zijn Locus primus van de Loei Theologici traditi in Academici Heidelb. (ib. Tom. 1 p. 427 sqq.). Voor hem is de
nader
doctrina,
wezenlijk
Theologie
omschreven
Deo
integra et incorrupta Legis et Euangelii de vero
operibus
tate,
prophetarum divinis et
per
,
colligit
et
cultu
,
a
Deo
apostolorum
et
quam
,
et
patefacta,
als
,,
euisque volun-
comprehensa
et
ecclesiam in genere
confirmata miraculis ac testimoniis
humano, a qua
hac
in
et in futura
47 V Dientengevolge staat deze doctrina derwijs dat ze
antithetisch tegen het zinnen en denken der wereld over stelt
Een klove die
libris
Spiritus sanctus est efficax in cordibus electorum
vita celebretur" (p.
een klove
doctrina
,
Kerk en hen die buiten de Kerk staan. te dempen, „nam vult Deus (p. 47). Zoo staat dan deze doctrina tegen
tusschen de
men
hanc separationem
mag pogen
niet fieri "
de beuzelingen der valsche godsdiensten over, „quae ab hominibus Diaboli
instinctu
valsche
sunt excogitatae"
(p.
Ook
48).
godsdiensten nog ten deele een stuk der
snijden ze toch de eerste Tafel der geestelijke
Wet
beduidenis der tweede Tafel,
toch waar deze
Wet handhaven
verstaan niets van de
af,
en hebben wat ze van
deze laatste nog bijhielden op ergerlijke wijze verminkt. Met deze
„valsche godsdiensten "
worden
bestaan
het
mag
echter de Philosophie niet op één
van eene vera philosophia, die wel veelszins van de
doctrina ecclesiae verschilt, „sed nee pugnat
cium
,
deeren
ut aliarum sectarum falsae doctrinae" als
hominum
„veritas et in
,
cum en
ea nee est mendais
veeleer te waar-
quidem quasi radius sapientiae Dei mentibus ,
creatione impressus". Hoezeer elk goed Christen zich
dus van de studie dezer valsche godsdiensten hebbe is
lijn
gesteld. „Philosophiae diversa est ratio". Hij erkent namelijk
de studie der Philosophie
te
onthouden
zeer aan te raden, mits slechts het
onderscheid tusschen de Doctrina Christiana en de Doctrina Philosophiae niet worde voorbijgezien.
Een onderscheid,
dat volgens
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's