Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 167
Deel een. Inleidend deel
,;,
Afd.
komen kan
conclusioncs
en door onwaar pietatis
officio
falsa theologia
van
drieërlei
bedoelt
in
Deum nostrum
alienae" (ed.
hem
voor
is
,
aard: fabulosa, naturalis et
ontwikkeling
hun mythologiën
zijn
eindelijk
onder
Deze
p. 47).
Onder defabulosa
civilis.
aan de religieuse beseffen door
die
,
Amst.
evenals voor Augustinus
gegeven
;
onder naturalis, hetgeen
„qua philosophi ad mundi
,
interpretationem et veri naturalis pervestigatïonem utuntur"
en
59
proinde tum a veritate illarum, turn ab
engeren zin philosophie noemen
wij in
1
wat aangaat de res divinae door
die voor
,
,,ac
zijn,
FRANCISCUS IUNIUS.
§ 6S.
III.
philosophica
de
hij
dichters in
Hfst.
2.
de Theologia
civilis
zeker
stel
(p.
47)
begrippen en
usantiën, door de machtigen der aarde uitgedacht, „utcivitatumrerum-
que publicarum leges quasdam
De waarde
quantis et
est,
quam
is
omni tempore
variis erroribus
xerint, donec veritatem
Theologie
religionis autoritate stabilirent" (p. 47).
dezer valsche Theologie stelt hij niet hoog. „Incredibile
dan ook
suam
den grond
in
niets
Sapientiae
aliud
pro
quidvis
anders dan een waan en
God geboren, en woord
De
artis
quicumque
nomine eam rationem
positus
het intellectualisme af te
overige wetenschappen zijn scientiae,
verae Theologiae
intellectus
cum
definiunt,
tevens de principia
,
(p.
De Sapientia
piorum, usus
et ,
omnia comprehendit" zoo ,
actionum
,
schikken,
al
te
,
quod appellamus
daarentegen omvat
et
En
is.
is zij
conclusionum ex
summa
omnium
,
daar nu „Theo-
alleen, als „princiiis
,
et
scientiarum
et totius
perfectio", in staat,
mag
intellect,
rationis
om
beoordeelen en op volmaakte wijze
wat door het
voortgebracht, en
,
et iudiciorum
haec omnia pertinentis
volkomenste wijze
duntaxat
,
ratiocinationum
et
faciunt
waaruit de redeneering opklimt en een oordeel
over het doel, waarop de redeneering gericht logia nostra haec
maar „iniuriam
intellectus in principiis
49).
scientia
solum, aut scientiae, aut
fundat et opus ipsum rationis
ratiocinationem", exerceat
als uit
rerum divinarum. Het
daarom met voorbedachten rade tegen
snijden; en stelt het
over.
om
met opzet,
(p. 48).
nu de echte,
plaatst hij
omschrijft ze als Sapientia
sapientia kiest hij
umbra
et
rebus divinis prehendentis"
Tegenover deze onechte Theologie
ad
Deze valsche
schaduw van de wezenlijke Sapientia, een „opinio
een
et
et loco difflu-
gratiose aperuit Deus".
te
op de rang-
de rede en de scientia wordt
ze dus zelve geen anderen
naam dan van
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's