Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 245
Deel een. Inleidend deel
,
Afd.
Hfst.
2.
phische en Pastorale vakken
maar
betiteld
als
237
die
den inconsequenten supranaturalist
rationalist doet uitkomen. Alleen toch
Pastoralia herinnert alle
§ 83. CLARISSE.
alzoo de sinds jaren gangbare tetrologie,
;
op een wijze,
toch zeer sterk
III.
nog,
u
de naam
dat er van Theologie sprake
is;
en
overige vakken worden in een niet-theologisch kader gewrongen.
Geen exegetische, maar Philo logische, geen dogmatische, maar Philosophische vakken
en de Historische,
,
in afwijking
van Mursinna,
op zeer zonderlinge wijze tusschen de Exegetische en Philosophische vakken ingeschoven. dat
stelling,
de
hoofdstuk
Zijn
de
met de
religione begint
een algemeen menschelijk verschijnsel
religio
is,
en dat haar kennisse deels op de Ratio deels op de Revelatio bezoo
rust,
echter
dat
beide
nooit
met elkander
strijden, en
de
Revelatio eigenlijk niets doet, dan enkele feiten en stukken aan de
Theologia naturalis toevoegen. ,,Patefactione peculari quaedam huma-
nae
Rationi incognita, complexui verarum de
sibi relictae
Deo
tentiarum, Rationi rectae iam probatarum, superadduntur"
Het natureele of
komt dus
hier
als
is
alzoo de basis
een complement
algemeen godsdienstig besef,
het
allerlei
rationeele
slechts
maar toch
gebrekkige wijs,
bij.
,
en het supranatureele
Uitgangspunt
op goddelijke openbaring
als religiones
Van haar
rust.
paganorum
religio
,
uit-
Judaica, die
weer de Islam.
verschilt
hoogst staat de Religio Christiana
het
hem
is
dat in het Paganisme op
komt. Naast deze religiones paganorum staat de
Maar
sen-
(p. 205).
die alzoo optreedt
buiten rechtstreeksch verband met Religio Israelitanim, en een nieuwe religie
is.
De waarheid
dezer Christelijke religie wordt dan door Clarisse
op de bekende wijze door
uit-
en inwendige bewijzen zóó gestaafd
dat de recta Ratio ten slotte het attest van betrouwbaarheid aan de Christelijke religie uitreikt (p. 220); en, hiermee overeenkomstig, in
zeer breede apologetiek steun gezocht tegen de altoos nieuwe beden-
kingen, die de recta Ratio niet ophoudt
En deel,
zoo
komt
om
nu weer zoo goed doenlijk vast
losgewrikt. niet
in te
Nu
Clarisse
dan
tot
de H.
werpen
(p.
222
Schrift in zijn Philologisch te zetten
,
wat eerst wierd
toch vernemen we, dat de atictoritas der H. Schrift
op de rede steunt, maar „inde praecipae derivanda
Scriptores
— 233).
Sacros peculiari Dei auxilio, vel arcana
vel in scribendo dirigente eos, et ne res
illis
ad religionem
est,
quod
revelante,
pertinentes
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
![Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 245](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/encyclopedie-der-heilige-godgeleerdheid/1894/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's